Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsels Penge

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Nov 10
Indlæg ialt: 211
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Derude.

Jeg tror endelig det lykkes at lave ApS.

Har lige et enkelt spørgsmål. Jeg har noget jeg kan køre fast med for firmaet, det er dog ikke andet end 100 km eller lignende, kan jeg gøre dette i egen bil og kun modtage kørsels penge, uden at få løn?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47211
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:03

Hvis det er fra arbejdet ud til en kunde/ekstern og ikke hjem/arbejde, ja så kan dit ApS betale dig kørsel skattefrit efter statens takster. Du skal føre nøje kørebog, km stand, antal km , fra - til og formål, ex kundebesøg, vareleverance osv for at være helt sikker
Vh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:58

colaflaskeN:

Hej Derude.

Jeg tror endelig det lykkes at lave ApS.

Har lige et enkelt spørgsmål. Jeg har noget jeg kan køre fast med for firmaet, det er dog ikke andet end 100 km eller lignende, kan jeg gøre dette i egen bil og kun modtage kørsels penge, uden at få løn?

Nej, det kan du ikke!

Kravene til de personer, der kan modtage skattefri befordringsgodtgørelse er meget klare:

• Lønmodtagere (definition og afgrænsning, se afsnit C.A.3.1.1)
  • Medlemmer af og medhjælpere for bestyrelser, kommissioner, råd og lignende
  • Selvstændigt erhvervsdrivende, der anvender virksomhedsordningen, hvis bilen holdes udenfor virksomhedsordningen (definition og afgrænsning, se LV afsnit 4.1).

Derfor, hvis du ikke er lønmodtager i selskabet, så er det ikke muligt.

Læs mere her

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061750&vId=205780&search=skattefri%A4befordringsgodtg%F8relse

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47211
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:05

Tonny Skov Pedersen:
godt set - Uden af få løn - den så jeg ikke, men ellers er det vel OK at hæve kørselspenge som ejer af ApS og når man arbejder og kører ting ud, vel ofte som lønmodtager der - men her uden løn, går den jo ikke. 

Ved du hvor grænsen går? Kan trådstarter ansatte sig som man jo normalt gør når man arbejder for eget ApS - og nøjes med 1000 kr i løn om måneden eller hvor går grænsen før han er OK som lønmodtager i hans selvstændige juridiske enhed ApSet?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:40

Tonny Skov Pedersen:
godt set - Uden af få løn - den så jeg ikke, men ellers er det vel OK at hæve kørselspenge som ejer af ApS og når man arbejder og kører ting ud, vel ofte som lønmodtager der - men her uden løn, går den jo ikke. 

Ved du hvor grænsen går? Kan trådstarter ansatte sig som man jo normalt gør når man arbejder for eget ApS - og nøjes med 1000 kr i løn om måneden eller hvor går grænsen før han er OK som lønmodtager i hans selvstændige juridiske enhed ApSet?

Hej John

Det fremgår af link i mit tidligere svar, hvor der henvises til C.A.3.1.1. http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1976746&chk=205780#1976764

Heraf fremgår følgende:

Hvad er løn?

Begrebet "løn" omfatter:

• Den almindelige periodiske arbejdsløn, uanset om den kaldes løn, honorar, provision eller andet.
  • Periodisk sygeløn, understøttelse og lignende, som en arbejdsgiver yder under et stadigt bestående ansættelsesforhold.
  • Ferietillæg, som medarbejdere med ret til løn får under ferie, og søgnehelligdagsbetaling. Disse skal beskattes i udbetalingsåret.
  • Periodiske udgiftsgodtgørelser, fx månedlige kørselstilskud, der ikke kan udbetales som skattefri befordringsgodtgørelse.
  • Arbejdsgiverens afholdelse af medarbejderens private udgifter.

Det skulle derfor være rimelig klart at definere, hvorvidt en direktør eller andet ledelsesmedlem i et selskab er lønmodtager jvf. kravene i Ligningsloven for udbetaling af skattefrie godtgørelser.

Tonny

Tilmeldt 12. Nov 10
Skrevet kl. 20:32

Hej.

Det er fantastisk i gider bruge jeres tid på at hjælpe, dog er jeg stadig væk lidt et spørgsmåls tegn. :)

Vi er 3 om dette ApS.

Jeg skal køre noget 3 gange om ugen der giver 200 kroner per gang, så det er mildest talt intet. Derfor ville jeg jo gerne have dem som kørsels penge, bare for at få lidt ud af det, og ville kunne betale det meste af min bil.

Den ene af dem der skal være med i ApS har et enkeltmands nu, og det beholder han, vil det være nemmest at jeg gjorde det via ham, og vi holdte dette kørsel uden for ApS?

Og henvise til diverse steder bliver jeg ikke helt klog af. For har stadig ikke forstået at hvis ApS udbetaler 1000 kroner i løn plus ferie penge. Så kan jeg godt få kørsels penge, eller har jeg misforstået det?

Mange tak for jeres tid!

Tilmeldt 12. Nov 10
Skrevet kl. 15:19

Ikke nogen der lige kunne komme med lidt feedback på mit sidste indlæg? :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 15:35

Hej igen

colaflaskeN:
Den ene af dem der skal være med i ApS har et enkeltmands nu, og det beholder han, vil det være nemmest at jeg gjorde det via ham, og vi holdte dette kørsel uden for ApS?

Dette er ikke en mulighed, da det ikke er din virksomhed. I modsat fald skal du være lønmodtager i dette enkeltmandsfirma.

colaflaskeN:
Og henvise til diverse steder bliver jeg ikke helt klog af. For har stadig ikke forstået at hvis ApS udbetaler 1000 kroner i løn plus ferie penge. Så kan jeg godt få kørsels penge, eller har jeg misforstået det?

Det er korrekt, dog skal du overholde definitionen af at være lønmodtager, som du kan finde på mit tidligere postede indlæg.

Tonny

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)