Hej Aminoer. Jeg har leget med tanken om at starte selvstændigt ved siden af mit primære arbejde, i håb om at jeg med tiden klarer mig så godt at jeg måske kan leve af min(e) forskellige hobbyer, og være selvstændig. Én af mine idéer går ud på at lave et stykke håndværk til kampsport og kampkunst folk, og er ikke er normalt tilgængeligt i den udformning jeg havde tænkt mig. Håndværket er et redskab, og dermed ikke brugskunst. Det vil tage mig mindst et par dage at lave hvert håndværk, og regner med at salgsprisen bliver mindst omkring kr. 500,-. Håndværket består af noget træ, metal og reb, og så måske lidt mere til, såsom lak og maling. Jeg har ikke til hensigt at blive rig på idéen, da formålet er at blive mere fortrolig med dét at være selvstændig. Hvad skal der til, hvis jeg ikke regner med at tjene 50.000,- om året? Det kan tænkes at kampsportsklubber samt enkeltpersoner vil være interesseret i min vare. Skal jeg kunne lave deciderede fakturaer, eller er det nok med en enkel udskrevet kvittering med navn, dato og underskrift? Skal jeg have SE nummer / CVR nummer? Skal jeg lave et decideret regnskab, eller kører det hele via selvangivelsen? Er det okay, at jeg kun kan levere begrænset, alt efter hvor hurtigt jeg kan lave redskabet, eller er der krav om at jeg skal kunne levere? Jeg forestiller mig at jeg blot skal lægge skattepengene til side af indkomsten, efter at have fratrukket eventuelle udgifter... Jeg forestiller mig at det er overkill at lave en webshop, når man kun har ét produkt, som ikke er tilgængeligt hele tiden. Måske kunne man reklamere via relevante online fora, og eventuelt ved samtale med personer i miljøet. |
Hvis det var mig havde jeg lavet en hjemmeside, det koster ingenting i dag.
Så kan du vælge varen der og hyg med det. Hvis der så er salg i det kan du jo altid begynde at få det produceret et sted.
Hvis du ikke bliver momsregistreret skal du stort set ikke tænke på n
oget af det du nævner, men så kan du også risikere at miste en del kunder eksempelvis nogæ firmaer/klubber.