Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Starte en enkeltmandsvirksomhed - på bar bund

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 8. Aug 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg håber der er en venlig sjæl eller to, der vil hjælpe mig lidt igang.

Sagen er den, at jeg er mere end almindelig god til at lave negle - og vil gerne begynde at tjene penge på det, ved siden af mit studie.

Så første spørgsmål må være: skal jeg have en virksomhed for at tage penge for at lave negle? Ellers er det vel sort arbejde(?) og det vil jeg ikke.

Det er kun mig og jeg vil bruge mit kollegieværelse til lokale.

Jeg har ingen forstand på SKAT, skal jeg registeres? (det går jeg næsten ud fra) Og hvordan med forskudsopgørelse og sådan? Jeg har jo ikke ligefrem penge til at lægge ud for indkomsten det kommende år, og jeg har absolut ingen idé om hvor meget jeg vil komme til at tjene.

Moms - er det nødvendigt? Og hvilke fordele/ulemper giver det?

Hvis I synes det er alt for meget at svare på, og evt. det er på et meget lavt niveau, så vil jeg også blive glad for links til hjemmesider (udover SKAT.dk) der kan hjælpe mig - en googlesøgning gjorde mig bare mere forvirret.

På forhånd mange tak for råd og vejledning.

Venligst

Lise

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:24

Du kan klare dig uden registrering hvis du ikke regner med at tjene mere end 50.000 kr på 12 måneder efter hinanden (ikke bare kalenderår men 12 lbd måneder) Så kan du lave negle, og skrive en dags dato kvittering til kunderne, gemme dine kvittering, skrive dem ind i et regnskab, f.eks i excel som indtægter

Har du udgifter - ex udstyr - så er det dine udgifter. Du kan så forskudsregistrere hvad du regner med at tjene - men så får du jo B skatte opkrævninger fordelt over 10 måneder - og hvis du tjener meget mindre end du har forskudsregistreret, så er det jo en udgift, selv om du får pengene igen - så du kan jo starte forsigtigt og ikke forskudsregistrere spor mere end du mindst tjener, og så ændre forskuddet efterhånden som du ser, at du tjener mere end ventet - Det er din fortjeneste = alle indtægter minus konkret udgifter til neglene du opgiver

Når året er gået er det så også det tal du skriver på din selvangivelse (når du ændrer årsopgørelsen)

Venter du at komme over 50.000 skal du ha registreret personlig virksomhed i virk.dk og moms registreres og skal fakturere med moms - og så skal du nok skaffe en bogholder herindefra - ikke så dyrt - til at hjælpe dig, hvis du er helt blank på området

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 8. Aug 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:34

Tak for dit hurtige svar :)

Som jeg lige opfanger det, så er det du siger (i korte træk) at jeg ikke behøver oprette en disideret virksomhed, men blot betale skat af mine indtægter, og min forskudsopgørelse kan ændres i løbet af regnskabsåret, hvis jeg tjener mere end forventet, korrekt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:46

Ja hvis du ikke venter at omsætte/sælge for mere end 50.000 kr på 12 lbd mdr

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)