Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms vedr salg af konsulentydelse til Norge

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jul 11
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jeg har lige været på den første konsulentopgave i Norge og skal nu sende en faktura. Jeg blev bedt om at skrive beløbet i norske kroner (8000 drejede sig om to 1 timers oplæg). Nu bliver jeg helt i tvivl om hvordan jeg egentlig skal gøre: Er der nogle regler for om jeg skal sende den i danske eller norske og har jeg er valg og hvis ja hvilke konsekvenser har valgene? Det er en bi beskæftigelse og jeg kommer stort set kun til at have den indtægt i år - ved ikke om det har nogen indflydelse. Lasse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal jo ikke moms på til Norge fra DK  men er det som privat eller som firma du vil fakturere - som CVR personlig virksomhed eller som CPR person

Jeg aner ikke hvad Norge har for regler vedt. udlejearbejddsindkomst eller lignende og om de skal indberette noget til Norge og du skal skatte der, og kan få den skat modregnet i DK

Hvis du mener det er som virksomhed og det er det eneste du har i år, tja så tror jeg måske snarere end selvstændig virksomhed, at det er et B skatte honorar som du så skal indberette i DK - modregnet dine omkostninger ex til rejse som evt ikke er blevet dækket - men ellers - hvis det kan ses som egentlig selvstændig virksomhed, ja så er det en indtægt dér til skat af overskuddet.

Om du gør det i DKK eller NOK har ingen som helst betydning for skat - højst en lille bitte smule gebyr ved bankoverførslen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jul 11
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John 

tak for dit svar. Jeg er ret meget novice i dette game. Jeg har eget cvr nummer og er momsregisteret. I 2010/11 har jeg en større og til dato, udover min tur nu her til Norge, eneste konsulentopgave og derfor oprettede jeg både cvr og blev momsregisteret.

Nu hvor jeg har cvr nummer og er momsregistreret kan jeg så godt vælge at fakturerer som CPR person?

Nej vel - jeg skal vel sende en faktura som CVR personlig virksomhed og når jeg er momsregistreret så kan jeg vel ikke sende fakturaer uden moms når jeg sælger en momspligtig ydelse?

Hmm jeg er forvirret :-)

Lasse 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg var dig ville jeg måske høre skat - men vent lige og se om der er nogen herinde der byder ind.

Jeg kender ikke noget til skat hvis man arbejder i kortere tid i norge, og har svært ved her at afgøre om du rent faktisk er selvstændig eller om du er lønmodtager eller honorarmodtager - det har ikke noget med jeres kontrakt at gøre, men med karakteren af arbejdet

Spørger du skat får du sikket et svar, men det kan være nogen her "tør" være mere fleksible i svaret

Normalt har du ikke behov for Moms når du fakturerer en CVR ydelse til Norge hvis det er til en momsregistreret norsk virksomhed OG ydelsen er til anvendelse i Norge og ikke til brug for noget der i næste led er momspligtigt i Danmark. Du indberetter i momsindberetning omsætningen som rubrik C ydelse  til EØS-landende.

Du skal ha deres momsnummer, ellers må det ses som privatperson og så skal der moms på hvis det er fra dit firma.

Også hvis det er honorar og du gør det som CPR person - så ville du bare skulle ha deres norske CVR nummer at skrive på, og de dit CPR - men hvad de så skal i forhold til skat Norge ved jeg ikke, men du skulle i alle fald opgive som bidragspligtig B indkomst (rubrik 12 i forskud når du folder rubrikkerne ud) til Danmark + på årsopgørelsen

Det er vist at håbe andre kan svare klart hvad der er bedst og mest korrekt skattemæssigt - cvr eller cpr

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jul 11
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

tak igen og afventer lige :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)