Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af honorar - I/S drevet firma.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 27. Sep 12
Indlæg ialt: 64
Fra  https://motorcykelgrej.dk Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle derude,

Jeg har læst et par af de forskellige debatter, der har været her på amino omkring emnet. Jeg er dog ikke sikker på jeg helt forstår konceptet til bunds.

Jeg er i situationen at jeg skal udbetale 1000kr som honorar til en konsulent jeg har haft brugt - i den forbindelse vil jeg gerne vide hvorvidt dette skal gøres. Han er ikke CVR registreret, og jeg er derfor med på at han skal sende en "faktura" med hans CPR nr. på (og hvad der ellers skal på).

Hvilket fradrag har man for dette, og hvordan skal det bogføres? Endvidere vil jeg også meget gerne vide hvordan man oplyser sådanne udgifter til SKAT? Jeg antager at jeg har pligt til dette? (sådan som jeg læste en tidligere debat herinde i hvert fald). 

Fra Odense
Tilmeldt 27. Sep 12
Indlæg ialt: 64
Fra  https://motorcykelgrej.dk Skrevet kl. 11:37

Bump... ?

Er der ingen der kan være behjælpelige her? Nogen må da vide noget om det :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du har det som en helt normal omkostning og har dermed fuldt fradrag for hele beløbet i dit resultat

Du logger ind på skat.dk og ser til at du under administration er tilmeldt e-indkomst hvis ikke du allerede til venstre kan se punktet e-indkomst

Der opretter du medarbederen ved at indtaste hans CPR nummer, og så indberetter du honorar som bidragspligtig B-indkomst - som hedder gruppe 05 i rullegardinet. Du har ret at det er din forpligtelse.

Du kan naturligvis også oprette dig i Danløn og lave netsaftale der for betalingen til modtager, det er lettere når først man er oprettet og koster kun 15 kr pr læn, men hvis det er et enkelt tilfælde, er det ikke besværet værd heller

Du betaler derefter alle pengene til din honorarmodtager via banken

E-indkomst er blevet lettere, men første gang er jo en første gang trods alt. Har du problemer, kan du ringe skat og trykke dig frem til e-indkomst - og så hjælper de dig hvis du sidder bag din computer og er indlogget - ring så snart de åbner, mener det er kl 10, der er vente tiden ofte lang, men dog kortere end det meste af resten af dagen

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Assens
Tilmeldt 28. Jan 12
Indlæg ialt: 22
Fra  Café CupCake Skrevet kl. 11:56

Hej,

Som jeg har forstået det, og jeg er ikke revisoruddannet el.lign, så har du ikke pligt til at oplyse det til SKAT - det har han selv. Det er kun de ansatte man evt har, at man skal oplyse til skat hvad de har modtaget i honorar/løn

Men som du er inde på, skal du have en "faktura"/"regning" fra ham, hvorpå der fremgår hans CPR nummer så du overfor skat, kan oplyse hvor dine penge er gået hen (og de derved kan undersøge om han har husket at oplyse honoraret til SKAT) - hans regning/faktura er uden moms.

Sådan har jeg forstået at det skal gøres, men det kan sagtens være forkert, og lad os håbe at nogen af de dygtige kyndige herinde, kan be/afkræfte det :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03

Søren Madsen:
Som jeg har forstået det, og jeg er ikke revisoruddannet el.lign, så har du ikke pligt til at oplyse det til SKAT - det har han selv. Det er kun de ansatte man evt har, at man skal oplyse til skat hvad de har modtaget i honorar/løn

det er forkert - arbejdsgiver har absolut pligt til at oplyse honorar som bidragspligtig B indkomst - og modtager har så også pligt til at sikre at hans årsopgørelse er korrekt - helt som han har det for alle andre indtægter, men opgiver arbejdsgiver ikke et honorar, så er der både bøde og han hænger på skatten. Jeg mener det var ca 2010 det blev indført

Der er i øvrigt mange tråde der også forklarer om forskellen mellem honorar (B indkomst) - Lønmodtager (A indkomst) og selvstændig (CVR med faktura) og det er ikke et aftale spørgsmål om kontrakten, men selve arbejdets karakter der afgør hvad man er, og vælger arbejdsgiver at gøre noget forkert, så vil det også kunne gi ham omkostninger. Det er dog ikke et problem med 1000 kr som jeg husker dette - men havde det være (eller er) 10.000 kr, ja så kunne det meget sandsynligt være helt normalt lønmodtagerforhold, og så skulle det indberettes som det, og A skat og AM bidrag skulle tilbageholdes og betales til skat.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Assens
Tilmeldt 28. Jan 12
Indlæg ialt: 22
Fra  Café CupCake Skrevet kl. 12:31

Tusinde tak for rettelsen og korrektionen - havde jeg bare ventet 2 min med at logge ind på AMINO var dit svar kommet før mig, og jeg havde ikke nået at misinformere. Godt med "sådan nogen som dig" til at bidrage med givtige informationer til sådan noget som mig/osSmile

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)