Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til bank afstemning nu har jeg brugt mange timer (25t) men ikke kommet længer så hjælp søges.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg søger et eksempel på en bankafstemning/skabelon. når noget er bogført i gammelt år men først hævet/indsat i nytår, hvordan skriver jeg det i en bankafstemning. det må meget gerne være opstillet så jeg kan det.

Jeg har ikke meget erfaring med bank afstemninger men vil så gerne lære det. 

Håber at i kan hjælpe.

Oliver

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47190
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:19

hvis jeg forstår spørgsmålet, så:

Du har en faktura til en kunde - men kunden betaler først i det nye år: Du bogfører fakturaen imod TILGODEHAVENDER DEBITORER i status. Når banken så viser pengene er kommet, ja så bogfører du kredit tilgodehavender og debet bank.

Og omvendt så har du selv fået en regning fra en leverandør, som du først skal betale næste år. Du bogfører den så imod en post under kortfristet gæld i status - ØVRIGE KREDITORER eller ligende konto OG når du betaler i det nye år, så bogfører du debit Øvrige kreditorer og kredit bank, som derved stemmer

Håber jeg forstod spørgsmålet

vh

Tilmeldt 4. Oct 12
Skrevet kl. 22:52

Tusinde tak for dit svar. men det jeg mener er hvis jeg har et kontoudtog fra banken fra 1 jan. - 31 jan og et kontoudtog fra vores system med samme datoer, så er der jo en diff. fordi noget er bogført i gammelt år, hvordan skal jeg opstille det i en afstemning så det kommer til at stemme.

Håber at du forstår hvad jeg mener.

Mvh

Oliver

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:07

Nej jeg forstår nok ikke. Det virker som om du har bogfør i JERES system mod banken, inden pengene var i banken - og det duer jo ikke. 

Det er der jeg skriver du skal bogføre - Indtægt driften og så tilgodehavende debitorer i jeres system i gamle år - og først når indtægten er i banken, skal i flytte fra tilgodehavende debitorer til bank

Helst samme med omkostninger-  du må ikke bogføre i driften som en udgift og så imod banken i status FØR du ser banken har pengene - så du bogfører i driften som udgift og i status som øvrige kreditorer- og først når du ser pengene i banken må du bogføre det fra kreditorerne til banken

Jeg ved ikke om du bruger et bogføringsprogram eller hvad du gør - og derfor aner jeg ikke hvordan du i JERES system kan ha noget der er bogført i banken, som ikke rent faktisk er en transaktion i banken

vh

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 23:27

Hvis problemet er at du ikke har fået primobalance til nyt regnskabsår, så læg primo bank ind alligevel indtil videre - modposter på en fejl/analysekonto. Hvis man har en god hukommelse og sund fornuft kan man også føre på EK primo hvori primo bank oprinder, - og så er det bare at rydde op når man får primobalancen fra revisor eller hvad ved jeg.

Hvis problemet er at du har en forkert primo balance, men den er lagt ind, så må du bare finde fejlen og rette direkte i den nye periode. I tilfælde af særligt grove fejl måske overveje at genoptage det gamle regnskab.

Tilmeldt 4. Oct 12
Skrevet kl. 23:48

Jeg prøver lige igen. Vi har nogle faktura som vedrør sidste år men som har betalingsfrist i år, så de er blevet bogført 31-12- 2011 men betalt i januar 2012. skulle de så have været bogført i 2012 selv om de vedrør 2011.

Du må undskylde hvis jeg er lidt tung.

Fra Albertslund
Tilmeldt 31. Aug 12
Indlæg ialt: 26
Fra  TidOp Skrevet kl. 00:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Faktura I har sendt til kunde på 10.000 kr. den 29.12.2011 bogføres således pr. 29.12.2011:

Udestående debitorer debiteres 10.000,-
Varesalg eller Salg af ydelser krediteres 8.000,- 
Salgsmoms krediteres 2.000,- 

Faktura I har modtaget fra leverandør på 5.000,- den 30.12.2011 bogføres således pr. 30.12.2011:

Udestående kreditorer krediteres 5.000,-
Varekøb eller hvilken driftskonto det nu er (kontorartikler, etc.) debiteres 4.000,-
Købsmoms debiteres 1.000,-

I alt ultimo 2011 skylder debitoren så 10.000,- som er et aktiv (penge som virksomheden har tilgode). Og virksomheden skylder kreditoren 5.000,- som er et passiv (penge som virksomheden skylder).

Den 15. januar 2012 indbetaler kunden så det udestående på fakturaen fra 29.12.2011 på 10.000, som så bogføres således pr. 15.01.2012:

Bankkonto debiteres 10.000,-
Udestående debitorer krediteres 10.000,-

Den 20. januar 2012 betaler i så leverandøren for den udestående faktura fra 30.12.2011, som så bogføres således pr. 20.01.2012:

Bankkonto krediteres 5.000,-
Udestående kreditorer debiteres 5.000,- 

Bankkontoen er nok den mest sikre konto i dit bogholderi, så den skal bare passe. Det er derfor man kalder det at afstemme med bankkontoen, som er en af de vigtigste ting i forbindelse med at sikre, at talene i det bogførte er korrekte. 

Så derfor er det vigtigt løbende (hver uge eksempelvis) at afstemme med bankkontoen.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov, tlf. 53 10 29 04 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:17

Nej de skulle bogføres i 2011 som du har gjort - men de skulle ikke bogføres mod bank men mod udeståender i status - og dermed ville resultatet være korrekt for 2011 og bank ville stemme 2011 - og NÅR de så blev betalt skulle der posteres helt som jeg har beskrevet, fra udestående i status til bank i status, hvilket jo ikke ændrer resultatet.

Hvis det virker svært, ville jeg lige få en bogholder type til at se på det, det vil ikke være dyrt - men nok nyttigt som du beskriver det, for du mangler lige den der med drift og status - Søg en i freelancer herinde - jeg tror det er gode penge at bruge på at få det i orden

vh

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 06:15

Der kan også være lidt forskel hvis der er valørdage. Fx har en postering 30 dec men først valør i banken den 2 jan pga helligdage, weekender etc.

Ellers var den ovenstående forklaring rigtig god.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)