Hej alle I kloge Aminoer ! Nå, jeg står i den situation og har fundet mig en lejlighed jeg nok gerne vil købe. Jeg vil købe den selv, og min kæreste vil så 'leje' sig ind, ved at betale en del af udgiften til lån og alt det andet. Lejligheden har en brutto/netto månedtlig ydelse ved standardfinansiering på 7.390 og 6.733, ud fra kurser fra et eller andet random pengeinstitut d. 28/9. Disse renter er 3,5 for realkreditlånet og 5,25 for privat/bolig-lånet. Jeg ved ikke om jeg ville kunne få samme favorable rente fra mit eget pengeinstitut til de 20 % som realkreditlånet ikke dækker - men lad os antage at jeg kan det. Nu er mit spørgsmål så til jer.. Jeg læste følgende artikel: http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/ECE1769493/oekonom-flere-unge-burde-tage-studielaan/ Min kæreste er under uddannelse i 3½ år endnu, og derfor ville det - som jeg lige læser og forstår det - være billigere for os at hun optager et 'billigt' SU-lån med en billig rente, hvor vi så samtidig betaler mere af på det dyre lån og får bragt det ned. Men kan det betale sig? At optage et lån, for at afbetale et andet lån? Umiddelbart kan man jo sætte det op i et Execl-ark, osv., men jeg kunne ikke lige få det til at 'makke ret' i går aftes, når der også skal tages højde for renters rente, renters rentes rente, ja - jeg kunne blive ved. Så derfor ville jeg høre om der var nogle økonomi-eksperter som kunne udrede det, og fortælle om det kan betale sig for os at optage et SU-lån for at bringe gælden til banklånet ned? Kasper. |
Helt klart kan det betale sig for DIG at tage et lån på 1% i stedte for 5%.
Men da det jo kke er dig der studerer så er det ikke DIG der skal optage lånet.
Derfor vil det være et spm for din kæreste om hvad hun får af sikkerhed for de penge hun poster i DIN lejlighed. Det ville jo ikke være så godt hvis i ikke længere er kærester og hun sidder med et lån som gik til din lejlighed.
Der findes mange måder at sikre hende og det bør i aftale mens i stadig er sammen. Har desværre set det alt for tit at man ikke har sådan noget på skrift og når man skilles så er det ikke altid at man kan blive enige.