Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lejlighedskøb - fordeling af lån..

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 16. Feb 12
Indlæg ialt: 447
Fra  Kammersgaard Development Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle I kloge Aminoer !

Nå, jeg står i den situation og har fundet mig en lejlighed jeg nok gerne vil købe.

Jeg vil købe den selv, og min kæreste vil så 'leje' sig ind, ved at betale en del af udgiften til lån og alt det andet.

Lejligheden har en brutto/netto månedtlig ydelse ved standardfinansiering på 7.390 og 6.733, ud fra kurser fra et eller andet random pengeinstitut d. 28/9. Disse renter er 3,5 for realkreditlånet og 5,25 for privat/bolig-lånet. Jeg ved ikke om jeg ville kunne få samme favorable rente fra mit eget pengeinstitut til de 20 % som realkreditlånet ikke dækker - men lad os antage at jeg kan det.

Nu er mit spørgsmål så til jer..

Jeg læste følgende artikel:

http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/ECE1769493/oekonom-flere-unge-burde-tage-studielaan/

Min kæreste er under uddannelse i 3½ år endnu, og derfor ville det - som jeg lige læser og forstår det - være billigere for os at hun optager et 'billigt' SU-lån med en billig rente, hvor vi så samtidig betaler mere af på det dyre lån og får bragt det ned.

Men kan det betale sig? At optage et lån, for at afbetale et andet lån?

Umiddelbart kan man jo sætte det op i et Execl-ark, osv., men jeg kunne ikke lige få det til at 'makke ret' i går aftes, når der også skal tages højde for renters rente, renters rentes rente, ja - jeg kunne blive ved.

Så derfor ville jeg høre om der var nogle økonomi-eksperter som kunne udrede det, og fortælle om det kan betale sig for os at optage et SU-lån for at bringe gælden til banklånet ned?

Kasper.

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 15:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Helt klart kan det betale sig for DIG at tage et lån på 1% i stedte for 5%.

Men da det jo kke er dig der studerer så er det ikke DIG der skal optage lånet.

Derfor vil det være et spm for din kæreste om hvad hun får af sikkerhed for de penge hun poster i DIN lejlighed. Det ville jo ikke være så godt hvis i ikke længere er kærester og hun sidder med et lån som gik til din lejlighed.

Der findes mange måder at  sikre hende og det bør i aftale mens i stadig er sammen. Har desværre set det alt for tit at man ikke har sådan noget på skrift og når man skilles så er det ikke altid at man kan blive enige.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Skrevet kl. 15:54

Helt klart kan det betale sig for DIG at tage et lån på 1% i stedte for 5%.

Men da det jo kke er dig der studerer så er det ikke DIG der skal optage lånet.

Derfor vil det være et spm for din kæreste om hvad hun får af sikkerhed for de penge hun poster i DIN lejlighed. Det ville jo ikke være så godt hvis i ikke længere er kærester og hun sidder med et lån som gik til din lejlighed.

Der findes mange måder at  sikre hende og det bør i aftale mens i stadig er sammen. Har desværre set det alt for tit at man ikke har sådan noget på skrift og når man skilles så er det ikke altid at man kan blive enige.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra København
Tilmeldt 16. Feb 12
Fra  Kammersgaard Development Skrevet kl. 16:10

Hej Claus,

Grunden til vi ikke tager lånet sammen, er at hun kun har sin SU - det ville simpelthen ikke rokke noget ved beløbet vi kan låne.

Men kan man ikke sige, at ved at have både SU-lån og banklån samtidig, at så betaler jeg reelt en højere rente?

God idé med at få noget på skrift - det vil vi gøre!

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Skrevet kl. 16:51

Forstår ikke helt hvad du siger. Jeg forstod at det store lån på 80% kostede ca 3.5% og det andet lån på 20% kostede ca 5.25% Hvis man så får et lån til 1% så må det da blive biligere. Fx hvis hun kunne låne 10% til 1% rente så ville det se således ud

Lån Rente % Rente kr
80% 800000 3.5 28000
20% 200000 5.25 10500
1000000 3.85 38500
80% 800000 3.5 28000
10% 100000 5.25 5250
10% 100000 1 1000
1000000 3.425 34250

Altså en lavere rente på 3.4 mod 3.85

Fra København
Tilmeldt 16. Feb 12
Fra  Kammersgaard Development Skrevet kl. 17:33

Altså.. Sådan her ville det se ud:

80 % af lånet belånes til en rente på 3,5 % - et realkreditslån.

De sidste 20 % af lånet vil være et banklån - her er renten i mit pengeinstitut umiddelbart omkring 6,75 % (den skal selvfølgelig forhandles ned..)

Så som sådan, så har jeg jo lånt fuldt ud til lejligheden.

Muligheden med SU-lån gør jo, at man ikke får det fulde beløb på en gang, men at man hver måned får 2.785 kr (eller hvor meget det nu lige præcis er). For hver måned man tager et lån, akkumulerer det sig op til et komplet lån som man så skal betale af på. Som jeg læser det, så betaler man først når uddannelsen er færdig.

De 2.700 kr som vi så hver måned ville få ekstra fra SU-lånet, ville vi bruge til at nedbringe beløbet på det dyre (6,75 %) lån, sådan at lånet med den dyre rente hurtigst muligt bliver tilbagebetalt.

Men det er så her jeg ikke lige kan gennemskue det. Hvis vi allerede har to lån = et på 3,5 % og et på 6,75 % - og så optager et nyt lån for at tilbagebetale det dyre - vil det så kunne betale sig i sidste ende?

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Skrevet kl. 02:52

Ja, helt sikkert. det er jo et dyrt lån du betaler tilbage med et billigt lån. 

Det eneste du skal være sikker på at det dyre lån ikke har nogle gebyrer eller anden straf hvis det bliver betalt tilbage hurtigere. Det er der nogen lån der har.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)