Hej, Jeg har sendt en faktura på 15.000 kr til en erhversdrivende. Forfald var d. 5-7-2012. Efter flinkt at have rykket for pengne, bliver jeg den 8-7-2012 oplyst om at kunden er i økonomiske vanskeligheder og vi aftaler herefter at de kan betale det skyldige når de har fået styr på deres bankforbindelse. d. 19-9-2012 udløber min tålmodighed og jeg beder derfor om at de indbetaler det skyldige. Jeg modtager nu halvdelen og de lover at d. 27-9-2012 vil jeg modtage resten. Det gør jeg så ikke. Nu har jeg så tænkt mig hurtigst muligt at sætte sagen til inkasso. Jeg har dog tænkt mig at sende en renteberegning. (på faktura har jeg skrevet at "Ved for sen betaling påregnes 1,5% i rente pr. påbegyndt måned" Hvordan ville i beregne renterne? Beregnes renter af det fulde beløb frem til den føste betaling og derefter renter af halvdelen af beløbet fra jeg modtager pengene til dags dato. |
jbnhf23:
Såfremt du ikke har gjodt kunden opmærksom på de 1,5 % pr. påbegyndt måned inden fakturering kan du ikke opkræve renten. Se mere i renteloven.
Ravn