Hej Aminoer Jeg står overfor at skulle have gjort noget seriøst ved søgemaskineoptimering og online synlighed for en virksomheds site. I den forbindelse overvejer jeg at få nogen (ikke bare hvem som helst, men en fagmand/fagkvinde) til at varetage den opgave på mere fast basis. Jeg har set, at nogle SEO firmaer tilbyder SEO på abonnementsbasis, men jeg har svært ved at gennemskue, hvad et sådant abonnement reelt indeholder, og om de er pengene værd. Jeg føler mig nogenlunde hjemme i basis søgemaskineoptimering, men har ikke tiden til at gøre det selv. Nogle SEO konsulenter tilbyder en SEO analyse eller SEO rapport. Hvor grundigt skal man forvente, at der arbejdes i sådan en analyse/rapport? Hvilke oplysninger skal man turde udlevere til en eventuel ekstern SEO konsulent? Er det Google Analytics og/eller andet? Jeg søger pt. ikke konkrete tilbud. I første omgang kun gode råd og også gerne andres erfaringer med at have tegnet SEO abonnement og få udarbejdet en SEO rapport/analyse. På forhånd mange tak for jeres hjælp. :-) |
Analyser
SEO-Analyser kan være mere eller mindre brugbare.
Nogle giver konkrete og praktiske råd, der uden videre kan implementeres, mens andre ligger i "der er noget alvorligt galt, og det skal udbedres øjeblikkeligt, men vi er lidt uklare omkring det, så du er nødt til at købe en masse timer for at få løst problemet"-segmentet.
En SEO-analyses indhold svinger kan konsulent til konsulent og kan fx indeholde en oversigt over tekniske udfordringer, en liste over profitable søgeord, en hastighedstest eller gode råd til at skrive meta descriptions.
Det bør selvfølgelig være tydeligt udspecificeret, hvad en given analyse omfatter, og du bør sørge for at vælge en, der stemmer nogenlunde overens med dine behov.
Om tilbuddet er godt eller dårligt afhænger helt af, hvad du har brug for at få afdækket, og hvad prisen er.
Abonnementer
Indholdet af et abonnement bør være mindst lige så tydeligt defineret som indholdet af en analyse. Der er ikke som sådan noget galt ved abonnement som afregningsform, men du bør være opmærksom på, at abonnementsbetaling - især kombineret med, at du bliver kontaktet af firmaet og ikke omvendt - kan være en indikator på, at du har fat i et af de mindre lødige firmaer i branchen.
Et abonnement kan også være en bekvem måde at få penge ud af en kunde på, hvis SEO-firmaet reelt ikke ved, hvad de kan gøre for at optimere. De tilfælde genkendes som regel på de svævende forklaringer, du allerede har været udsat for.
Jeg foretrækker selv, både som køber og sælger, faste engangspriser frem for abonnementer. Da et SEO-abonnement jo selvfølgelig bør dække over et konkret og fast defineret stykke arbejde, kan det altid nemt omskrives til et fast tilbud.
Eksempelvis kan et 3-måneders abonnement på 10 timers månedlig linkbuilding i stedet sælges som en engangsydelse på 30 timers linkbuilding fordelt over tre måneder. Det er mere gennemskueligt, og kunden slipper for uigennemsigtige vilkår, automatiske forlængelser og andre problemer, der desværre ikke er helt ukendte i branchen.
Tillid
Du vælger selvfølgelig selv, hvad du vil udlevere til din konsulent - men hvis ikke du stoler nok på vedkommende til at give Analytics-adgang, skal du absolut ikke indgå en aftale i første omgang.
Forkert udført SEO kan gøre mere skade, end god SEO kan rette op på, og du skal ikke få nogen til at rode med din side, medmindre du har fuld tillid til, at de gør det ordentligt.
Brug din sunde fornuft, indhent referencer og gør ikke noget, du føler dig utryg ved - så er du rigtig godt på vej til at opnå de kæmpe fordele, der er ved solid SEO udført af en erfaren konsulent.