Jeg ved ikke hvad det er med mig og mine debitorer, men faktum er, at de pt. alle sammen synes at forsøge at snyde mig! ,-) Jeg er pt. havnet i en situation hvor et ApS skylder mig ca. 10.000,- Dette ApS er så imidlertid blevet opkøbt af et andet ApS. (Der er altså ikke tale om at min debitor er gået konkurs, men blot at han er blevet opkøbt!) Jeg vil jo i den anledning, med hjemmel i min sunde fornuft, mene, at det opkøbende ApS, således også "opkøber" diverse økonomiske udestående som det gamle ApS nu måtte have. Jeg kan imidlertid ikke finde noget relevant jura at studere nærmere...nogle forslag? Kernen i problemet er så, at tilgodehavendet er opstået ved, at jeg har returneret varer for beløbet på 10.000,- som det gamle ApS havde leveret til mig. Disse varer stemte dog ikke overens med den indgåede aftale og de blev derfor returneret. Nu står jeg så imidlertid i en situation hvor jeg faktisk ikke har dokumentation for, at jeg ikke allerede har fået penge eller varer som erstatning for beløbet på 10.000,-!!! HVAD POKKER GØR JEG NU!? Venlig hilsen, Kasper |
Hej Kasper,
Du har til dels ret - hvis det nye ApS har overtaget/købt anparterne i det gamle ApS, så overtager de selvfølgelig også alle økonomiske forpligtelser. Det kan dog være, at det nye ApS blot har købt aktiviteterne (website, varelager, kundeemner osv), hvorved de ikke nødvendigvis også har overtaget de økonomiske forpligtelser fra det gamle ApS...
Såfremt det går dårligt for et firma som skylder mange penge væk, gør flere det at de sælger deres aktiver og aktiviteter for at skaffe kapital til kreditorerne. Herved overgår de økonomiske forpligtelser IKKE til det nye ApS...