Mikkel Mikjær Christensen:
Jeg gir Frands helt ret, servere er ikke noget man samler selv, der findes folk der har meget mere forstand på det end dig og mig, navnligt firmaer med kæmpe afdelinger som ikke laver andet :-)
Computersalg er udemærkede forhandlere, også af HP, hvis du vælger Dell bestiller du direkte hos dem. De er en smule billigere end HP, men kvaliteten er bedst hos HP.
selvfølgelig kan man samle serverne selv, det er noget vås at man ikke kan lave en god server. det kommer selvfølgelig an på hvilket behov man har, men man behøver ikke at være et geni for at lave en server. iøvrigt så er det ret udbredt i udlandet, firmaer som google har altid lavet sine selv.
de firmaer med kæmpe afdelinger har jo også ansatte og det er almindelige mennesker som du og jeg...hvorfor skulle de være klogere og bedre til at samle en server?
HP og Dell servere er gode valg som servere og de laver robuste maskiner, men jeg kan godt forstå hvis man gerne selv vil, det giver også lidt tryghed at man selv er klar over hvad de er lavet af og så er der jo også den fordel at man kan have ekstra stumper liggende.
vil helt sikkert anbefale at tage en snak med proconsult om hvilke bundkort der er egnet til 24/7 drift og få nogle gode råd om diske, de er vandt til at rådgive professionelle som har specielle behov og som derfor samler lidt selv.
en god ide er dog at køre en form for burn-in test på et par dage, så man fanger alvorlige fejl ikke sætter noget ustabilt i drift.