Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Danmark
Tilmeldt 30. Sep 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er makeup artist og har tidligere haft en enkeltmandsvirksomhed. Jeg skal starte mit firma op igen og er i tvivl om det kan betale sig at starte en alm. enkeltmandsvirksomhed eller om jeg skal starte et holding...har hørt der skulle være gode økonomiske fordele ved et holdingselskab???

Udover det er jeg i tvivl om hvilken a-kasse og hvilke forsikringer jeg skal tegne??

Jeg er pt hos DFKF og Serviceforbundet, men overvejer kraftigt at kvitte fagforening og skifte a kasse til en der er mere rettet mod os selvstændige...Håber der er nogle der har gode erfaringer/råd til hvad jeg skal gøre??

På forhånd tak for hjælpen!

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 09:26

Statsautoriseret revisor - København

Fra Danmark
Tilmeldt 30. Sep 12
Skrevet kl. 09:29

Er det den eneste økonomiske fordel?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 09:40

Statsautoriseret revisor - København

Fra Danmark
Tilmeldt 30. Sep 12
Skrevet kl. 09:49

Tusind tak : )

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 22:51

Mapol:

Er det den eneste økonomiske fordel?

Grunden til at det er fordelagtigt at flytte overskud skattefrit fra et driftsselskab til et holdingselskab er dels risikominimeringen, som Cef var inde på, men i høj grad også muligheden for at kunne geninvestere disse midler, fx i en ny virksomhed. Dertil kommer at hvis du på et tidspunkt sælger dit driftsselskab, som du ejer personligt, så bliver du personligt beskattet med det samme - hvis du havde et holdingselskab ville du kunne lade pengene stå her skattefrit og senere investere pengene i nye projekter eller løbende betale dem ud til dig selv efter behov (og evt. i et omfang hvorved du slap for topskat).

Mapol:

Jeg skal starte mit firma op igen og er i tvivl om det kan betale sig at starte en alm. enkeltmandsvirksomhed eller om jeg skal starte et holding

Hvis dine overvejelser går på at stifte ÉN virksomhed som et holdingselskab, så giver det ikke mening. Pr. definition er et holdingselskab et selskab, som ejer andre virksomheder. Hvis du vil have en holdingstruktur må du altså have 2 virksomheder: Et holdingselskab og et driftsselskab (som er ejet af holdingselskabet).

Der er klart fordele ved at have et holdingselskab; men hvad er årsagen til at du ønsker det?

Det kan godt være at du kan nøjes med at stifte ét anpartsselskab nu, og så senere stifte nye virksomheder (evt. sammen med andre parter?) som er ejet af dette selskab (og det er så først på det tidspunkt at det vil blive kaldt et "holdingselskab").

Jeg har skrevet lidt mere om emnet her: http://www.jura-guide.dk/holdingselskab. Sig endelig til hvis du har flere spørgsmål :)

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:43

Martin Poulsen:
Grunden til at det er fordelagtigt at flytte overskud skattefrit fra et driftsselskab til et holdingselskab er dels risikominimeringen, som Cef var inde på, men i høj grad også muligheden for at kunne geninvestere disse midler, fx i en ny virksomhed. Dertil kommer at hvis du på et tidspunkt sælger dit driftsselskab, som du ejer personligt, så bliver du personligt beskattet med det samme - hvis du havde et holdingselskab ville du kunne lade pengene stå her skattefrit og senere investere pengene i nye projekter eller løbende betale dem ud til dig selv efter behov (og evt. i et omfang hvorved du slap for topskat).

Lad os lige (du ved alt om det Martin P men for en sikkerheds skyld) gøre klart, flytte overskud SKATTEFRIT ikke betyder, at man ikke betaler skat af overskuddet i driften - det betyder blot, at EFTER man HAR betalt virksomhedsskat i driftselskabet med 25%, kan man give udbytte uden mere skat - til Holding (det lyder så forjættende med skattefrit)

Det giver mulighed for at bringe pengene i sikkerhed i forhold til ex et ApS drift, men man kunne også sagtens lade penge stå uden at hæve dem i drift - og bruge dem til at geninvestere - og man kan også lade dem stå i drift og hæve dem som udbytte - uden at skulle via holding - det gør ikke den store forskel, for enten hæver man nu udbytte i holding, eller i drift, og skatten er ens.

Den store fordel er at man bringe pengene i sikkerhed. Der er ikke en samlet egentlig skattebesparelse ved holding - men en vis omkostning ved den krævede revision af al holding. (enig i at hvis man lukker drift beskattes man personligt - men det gælder jo også hvis man lukker holding, og at holde holding kørene uden drift i mange år er nok heller ikke optimalt

Vi kører holding og to drifts ApS og det er risikominimering som er vor hovedårsag +  den klare fordel som skal med, at man får let sambeskatning af to driftsselskaber så underskud i det ene modregnes overskud i det andet hvis det er tilfældet. Det er ikke fordi vi ser en langsigtet skattebesparelse i det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)