Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret til navn

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 14. Jun 12
Indlæg ialt: 14
Fra  Imedic Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Af nysgerrighed da en også bruger mit firmanavn men ikke er registreret på cvr

Hvilke regler gælder der egentlig, når man finder ud af at en anden person bruger en virksomheds navn som jeg har registreret på cvr ?

Han vil lave det samme som mig og vil hedde det samme som mig, men er ikke at finde nogle steder på cvr.
Han siger han har et igangværende sag om at få oprettet et selskab men at det tager tid. Jeg har bedt ham om at bevise dette er rigtigt og indtil videre har jeg kun hørt fra ham at det stadig er igang og har intet dokumenteret og han viser mig ikke noget.
Det er nu efterhånden flere måneder siden at vi startede denne diskution og har forsøgt at finde en løsning med ham.
Det skal vel ikke tage op til 4 måneder at få oprettet et selskab, med mindre det er SMBA men det har jeg hørt tager max 2 måneder

Er der nogle der ved de klare regler på dette område. ?
Skal jeg sende et par jurister afsted ?

Vis i vil vide mere til at hjælpe mig, må i gerne lægge en privat besked

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 19:06

Nu skriver du ikke hvilke firma navn der er.

Hvis du har det som privat firma mener jeg ikke at de har spec. rettigheder til navnet.

Men skriv til personen at han bedes venligst ikke bruge dit firmanavn og hvis han ikke stopper vil du kræve erstatning for misbrug af dit firmanavn.

Men jeg har haft et firma K*L Data & Mobil ApS men vi fik det godkendt hvor der var et andet firma som hed K*L Procesteknik A/S.

Så det er ikke altid at der ikke kan være flere Virksomheder med samme navn.

Så det er jo også noget om hvor tæt navne ligger.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 14. Jun 12
Fra  Imedic Skrevet kl. 19:59

jeg har navnet imedic som er registreret ved cvr.
Men oprettede min hjemmeside som i-medic.dk

imedic var optaget på dette tidspunkt men intet var oprettet. Så jeg lavede i-medic.dk

Nu viser det sig at jeg han vil det samme som mig og bruger samme navn, men er ikke registreret.
Jeg har forsøgt at mægle med ham, men er desværre ingen vegne kommet.

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Skrevet kl. 20:24

i-medic.dk er reg. 21. juni 2012

imedic.dk er reg. 19. juni 2012

Så du er kommet efter den anden har reg. sit domæne navn. Så du kan få en domæne klage fra ham med at du bruger det samme navn. Så jeg ville nok finde et andet domæne navn. Men ellers skal du prøve selv det koster dig 500 som du satser.

Argumenterne som jeg ville bruge.

Du har firmaet imedic som er reg. i cvr den 16.07.2012.

At du har oprettet domænet den 21. juni 2012 som privat person og oprettet virksomheden den 16.07.2012 som privat virksomhed.

At personen ikke har et aps som fremgår hans hjemmeside.

Men du kan også blive dømt til at domænet du har oprettet skal overdrages til imedic.dk

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 14. Jun 12
Fra  Imedic Skrevet kl. 20:42

Du skriver man kan prøve og at det koster 500 kr
Hvor skal jeg så henvende mig henne ?

Takker for dine råd 

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Skrevet kl. 09:28

Ja det kan du da godt få.

dk-hostmaster.dk

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:52

Mine kilde til nedenstående er Varemærkeloven: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=140030

I følge § 3 kan et retten til et varemærke etableres ved ibrugtagning, og da din konkurrent har taget varemærket i brug to dage før dig, vil du formentlig miste retten til varemærket, hvis han kræver det. Sådan ser det i hvert fald ud fra min stol.

Man kunne argumentere for, at du er et skridt længere end ham, fordi du har registreret din virksomhed på cvr. Jeg ved ikke, om det har betydning i en evt. retssag.

Hvis jeg var i dine sko, ville jeg skifte navn og bruge kræfterne på at markedsføre det nye navn frem for at kæmpe en kamp, som du muligvis står til at tabe.

Hvis du vil kæmpe, må du have noget professionel bistand.
At din konkurrent uretmæssigt bruger betegnelsen ApS er ikke noget argument i din sag - det er en sag mellem ham og myndighederne. 

Venlig hilsen

Hans

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Skrevet kl. 20:54

Enig med at jeg ville skifte navn. Det har jeg også anbefalet.

Grunden til at jeg skriver det med at han skriver aps det er også at klagenævnet skal være opmærksom på at det ikke er en godkendt virksomhed men en privat person som måske har planer om at lave en virksomhed.

Af cvr fremgår det også at der findes 3 virksomheder på adressen men der er frivillige foreninger.

Jeg giver også klar melding om at der er 100% risiko på at de 500 kr og domænet kan man mistes. Mener ikke det sker men der kan komme en melding at hvis han selv klager så vil domænet gå tabt.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:10

Hans Stokholm Kjer:
At din konkurrent uretmæssigt bruger betegnelsen ApS er ikke noget argument i din sag - det er en sag mellem ham og myndighederne. 

og dog..... Er der ikke noget med at forskelliger virksomhedstyper er nok til at være et særegent træk således at Kjers kajaktur aps og Kjers kajaktur as begge kan opnåregistrering.???

Tilmeldt 14. Jun 12
Fra  Imedic Skrevet kl. 21:12

Det er super gode råd i kommer med og dem takker jeg for.

Men sider lidt med en underlig smag i munden, da jeg har forsøgt at mægle med ham.

Han har sagt at han er ved at oprette et firma og jeg har endda sagt at hvis han er den retmæssige ejer vil jeg trække mig. Der sker bare ikke noget. Jeg har endda foreslået ham at købe domænet da der intet er sket, som det umiddelbart ser ud til.

Han har stadig ikke fået et cvr nummer og det er nu nok ca. 3 måneder siden at han skulle have søgt om dette. Jeg havde egentlig forstået at der var et først til mølle princip her ved cvr og ikke ved at oprette et domæne navn.

Men ja. Overvejer nu også mest at ændre navn og tage den derfra, men alligevel. Jeg har jo allerede nu nået meget i firmaet og nyt navn vil sætte mig et stykke tilbage. Så er lidt splittet omkring hvilken beslutning jeg skal tage.
Bruger nok lige et par dage at tænke over denne. 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)