Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på honorar

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 29. Sep 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder og forsøger at beregne mit honorar. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed og yder rådgivning.

Jeg har ikke problemer med at finde ud af hvordan jeg beregner momsen på mit honorar. Men hvordan håndtere jeg det internt. Hvis jeg har et honorar på f.eks. 1000 kr. inkl. moms og har ydet rådgivning i 10 timer, har virksomheden en indtægt på 10.000 kr. Skal jeg afregne moms af dette beløb, eller er mit honorar de 1000 kr. 

Håber nogen kan give mig gode råd til hvordan jeg skal beregne mit honorar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05

tæt på sort snak. Altså hvis dit honorar samlet er 10.000 kr inkl moms - så er det 8.000 kr excl moms

Du skal så angive moms 25% af de 8000 kr = 2000 kr i moms 

Din timepris er jo ikke interessant - det er det samlede beløb du fakturerer

Jeg forstår nok ikke spørgsmålet når du siger du ikke har besvær med at beregne momsen - det virker det lidt som om du har??

vh

Tilmeldt 29. Sep 12
Skrevet kl. 23:21

Ok, jeg prøver at forklare mig.

Jeg bliver spurgt til hvad prisen er pr. time. og om prisen er inkl. moms. Ved en samlet pris for rådgivning på 10.000 kr. er momsen 2.000 kr. Det er det beløb, som min kunde kan løfte af, og som skal fremgå af min faktura.

Det jeg prøver at finde ud af er, om der er nogle krav til min indtægt. Når jeg modtager den samlede indtægt på 10.000 kr. Skal jeg så indberette noget vedr. moms til Skat? Min logik siger, at jeg ikke skal.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 347
Fra  Art-tek Ingeniør Rådgivning ApS Skrevet kl. 23:29

Du indberetter momsen i din moms regnskab, og moms beløbet indgår ikke i dit årsregnskab og derfor skal du naturligvis ikke betale skat af en momsindtægt du allerede har angivet i dit momsregnskab og betalt til skat seperat.

Jeg går udfra at du er momsregistrerer ellers må du ikke opkræve moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:30

Endnu mere sort - jamen hvis du fakturerer med moms og er momsregestreret så skal du da indberette moms og lave regnskab i.h.t årsregnskabsloven - hvad er det der gør du tror du ikke skal indberette???

Tilmeldt 29. Sep 12
Skrevet kl. 23:32

Ok - tak for svar.

Tilmeldt 29. Sep 12
Skrevet kl. 23:33

Ja selvfølgelig skal jeg det :-)

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 09:39

Jeg håber ikke det er regnskabsrådgivning du gør dig i :-)

Held og lykke med det.

Tilmeldt 29. Sep 12
Skrevet kl. 09:51

Jeg er vist blevet 100 % misforstået her. Jeg sidder og forsøger at finde hoved og hale i moms, og jeg har da vist ikke forklaret mig helt tydeligt, i hvert fald ikke hvis man kigger på de svar jeg har fået. Rådgivende ingeniør giver da et svar, uden unødvendige tillægsord. 

Nej jeg rådgiver ikke i regnskab. Det er da helt klart, det har jeg alt for meget farve til at gøre. 

Jeg vælger at lukke denne tråd, da det åbenbart er "sort snak".

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:55

Det lyder som om, at du kunne få en del ud af at kontakte en bogholder eller revisor. Både for at få udarbejdet korrekt regnskab, men også for at sørge for, at du får de fradrag du har ret til...

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)