Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af selskabsform til ny sej webshop.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 432
Fra  SpilMedSmil.dk Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey

Jeg står og skal til at starte ny virksomhed (webshop) inden længe. Jeg har læst en del omkring de forskellige selskabsformer, men er dog stadigvæk noget i tvivl om hvad jeg skal vælge.

jeg regner med at investere 150.000 kr. i opstarten af virksomheden, så kapitalen er tilstede til at starte et APS. Derudover er det meningen at jeg skal starte på studie om et års tid, og til den tid vil det være rart ikke at skulle tage alt overskuddet ud af firmaet, da det vil betyde at jeg skal betale SU tilbage, hvilket jeg selvfølgelig ikke er interesseret i.

Står pt. og skal vælge mellem et enkeltmandsselskab eller et APS.

Hvad er jeres erfaringer og holdninger? fordele og ulemper ved det ene og det andet. Håber at høre fra en kyndig person som har styr på dette.

Mvh

Den kommende virksomheds ejer.

Passioneret omkring online marketing & Ehandel.

Fra København
Tilmeldt 14. Jun 08
Indlæg ialt: 389
Skrevet kl. 15:36

Emil Lykkeskov:

Hey

Jeg står og skal til at starte ny virksomhed (webshop) inden længe. Jeg har læst en del omkring de forskellige selskabsformer, men er dog stadigvæk noget i tvivl om hvad jeg skal vælge.

jeg regner med at investere 150.000 kr. i opstarten af virksomheden, så kapitalen er tilstede til at starte et APS. Derudover er det meningen at jeg skal starte på studie om et års tid, og til den tid vil det være rart ikke at skulle tage alt overskuddet ud af firmaet, da det vil betyde at jeg skal betale SU tilbage, hvilket jeg selvfølgelig ikke er interesseret i.

Står pt. og skal vælge mellem et enkeltmandsselskab eller et APS.

Hvad er jeres erfaringer og holdninger? fordele og ulemper ved det ene og det andet. Håber at høre fra en kyndig person som har styr på dette.

Mvh

Den kommende virksomheds ejer.

Hej Emil,

Jeg er ikke 'kyndig' på området, dog mindes jeg at have hørt, at hvis du har et ApS, kan du nøjes med at hive penge ud til du er nået grænsen for hvad man må tjene ved siden af sin su og derefter så lade resten stå i dit ApS. (da du som enkeltmandsvirksomhed ikke på samme måde kan skelne mellem privat og erhverv)

Men hvis der er et helt år til, ville jeg nok ud for min meget lille viden (i din situation) starte en enkeltmandsvirksomhed og så når den tid kommer (du skal starte på studie), at overveje et ApS i stedet for.

Så har du også en klar fornemmelse af hvordan det går mv. det trodsalt 80k (så vidt jeg ved) der skal lægges for et ApS. Og hvis det ikke er en branche med en rimlig høj risiko, så tror jeg ikke der er nogen grund til ellers at 'investere' i et.

Det var lige hvad jeg havde at sige til det :-)

God weekend

Dbh. Simon

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 345
Fra  YAH.DK Skrevet kl. 16:08

Hej Emil,

Det kan helt klart bedst svare sig at oprette et ApS i dit tilfælde.

Du hæfter bl.a. ikke selv, hvis det mod forventning skulle gå skidt med forretningen, og du vil have nogle skattefordele, så længe du ikke har behov for at trække penge ud af selskabet.

Mvh.

Michael

Fra Herning
Tilmeldt 4. Apr 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Ur-eksperten.dk Skrevet kl. 16:19

Som Michael siger giver et ApS begrænset hæftelse, hvilket nok ville være en god ide, med den investeringssum. :)

Fra København
Tilmeldt 28. Oct 05
Indlæg ialt: 307
Fra  OnlineBloggen.dk Skrevet kl. 17:21

Jeg startede selv som enkeltmands og skiftede sidenhen til ApS. Det var (lidt) besværligt og kostede nogle penge jeg godt kunne have brugt på mere spændende ting, så havde jeg haft pengene vil jeg helt klart have startet som ApS og det vil jeg også anbefale dig

Mvh. Philip fra Linkbuilding.dk - min blog om linkbuilding og online markedsføring

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 17:25

Hej Emil

Der er fordele og ulemper i begge løsninger.

Normalt plejer det at være kapitalbindingen på 80.000 kr. som afskrækker en for at stifte et ApS, men da du alligevel har tænkt dig at investere et større beløb, så går jeg ud fra at det ikke er et problem at binde pengene(?)

Med en enkeltmandsvirksomhed slipper du for at udarbejde årsrapport og undgår samtidig at offentlige virksomhedens nøgletal. Samtidig kan du udnytte et underskud i virksomheden i din personlige indkomst - dette er selvfølgelig kun relevant hvis du forventer at have en personlig indkomst og du ser det som en risiko at du få underskud det/de første år.

Mht. SU'en så kan problemstillingen løses ved at du i en enkeltmandsvirksomhed anvender virksomhedsskatteordningen. Jeg har selv anvendt denne i et I/S, og det var desværre ikke noget vi kunne klare uden en revisor (tror det kostede 4-6.000 kr/ år).

Fordelen ved i stedet at stifte et anpartsselskab er dels hæftningen, men i høj grad også muligheden for i samme omgang af opsætte et holdingselskab. Et holdingselskab er måske ikke nødvendigt lige pt. men der er store fordele hvis du senere skal sælge andele af driftvirksomheden til en partner eller hvis du ønsker at kanalisere overskud fra dit driftsselskab over i en ny virksomhed - uden første at blive personligt beskattet.

Hvis du forventer at skulle starte flere virksomheder i fremtiden, ville jeg anbefale at du starter et anpartsselskab og evt. også et holdingselskab.

Jeg har i ovenstående linket til de forskellige emner på jura-guide.dk. Tag gerne et kig og læs mere om fordele/ulemper.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)