En effektiv måde at komme i kontakt med nye kunder på (b2b) er at løfte telefonrøret.
Det er tilladt at tage telefonisk kontakt til andre virksomheder, selvom det ikke er den sjoveste metode, så virker den altså.
Så se at få det gjort til en vane.
Få lavet en ringeliste og sæt et par formiddage om ugen af.
Folk er overraskende nok meget imødekommende, du skal blot være kortfattet og præcis, så du ikke stjæler deres tid.
Skaf kundens mailadresse - din nye salgskanal
Lav en meget kort præsentation af, hvem du er og hvad det er du kan tilbyde. Og så spørger du om du må sende en mail med nærmere information. Du vil opleve at stort set ingen siger nej (hvis de siger ja, slipper de jo også hurtigt af med dig igen). Du vil blive mødt positivt og få mange mails til nye, potentielle kunder. På denne måde får du jo tilladelse til at sende en mail med reklame for din egen ydelse, som er en genial salgskanal.
HUSK: Hvis du spørger om du må sende en mail, så skal du sende den med det samme. Så sikrer du at modtageren har frisk hukommelse om både dig og dit produkt.
Få dine modtagere til at reagere
Den første mail du sender ud, lige efter du har lagt røret på, bruger du til at informere om dit produk (husk at referere til at i har snakket sammen i telefon)
Mail nr. 2 (i nogle tilfælde nr. 3) sender du ud nogen tid efter, 3 uger måske, så modtageren har mulighed for selv at reagere. Hvis ikke du har hørt fra modtagere, spørger du til om de har fået undersøgt om de kan få gavn af omtalte produkt. Så genopfrisker du den problemstilling som dit produkt kan løse og til slut skriver du:
"Navn, jeg vil meget gerne ringe til dig på tirsdag. Hvornår passer det dig bedst?"
Mange vil straks reagerer når de læser denne sætning, frem for blot at lukke din mail. For du trækker en handling ned over hovedet på dem, ikke negativt men som en service. Enten får du svar tilbage om at de ikke er interessede, eller også får du et klokkeslet - Og så ved du, at kunden står klar ved telefonen og er forberedt på dit opkald.
Jeg håber i kan bruge det til noget i jeres forretning.
Med venlig hilsen
Kathrine Svendsen,
Danhost