Jeg flytter til Spanien ! Må og kan jeg oprette og drive en personligt ejet virksomhed i Danmark når man bor i Spanien. Er nu ret sikker på et jeg selv har svaret - NEJ! Hvad er det tætteste man kommer på at drive virksomhed i Danmark når man for det første ikke har råd til at stifte et selskab og for det andet bor permanent i udlandet ? Flere har rådet mig til bare at sælge direkte fra Spanien, flere har bekræftet min antagelse om at det er problematisk i forhold til at handle med Danske virksomheder og offentlige institutioner. Deraf opstår behovet, udelukkende for at kunden ikke skal føle sig utryg eller motiveret til at handle andet sted pga. en Spansk adresse på fakturaen... Og så er det jo hele skattespørgsmålet, men hvis men hverken bor eller ejer virksomhed i Danmark er der vel heller ikke noget der hedder Dansk skat ? Dog gør denne at artikel jo en fuldkommen KOLD om hjertet. Hvad mener i ? |
Det essentielle i forhold til vurderingen kommer i dels din tilknytning til dk og dels hvorfra dine indtægter kommer. Hvis du har bolig eller fast ejendom i dk, skal du regne med fuld skattepligt, jf. Fx. Din artikel.
Hvis du ikke har bolig eller lign. Skal du tænke på din virksomhed hvis du sælger med dansk cvr nr. Eller fra dansk selskab i øvrigt vil du som minimum være delvis skattepligtig af din virksomhedsindkomst. Alternativet kunne være salg fra et spansk selskab? Må indrømme jeg ikke er helt 100% inde i det her områder, men mener det er sådan du skal regne med landet ligger. Kontakt evt. En skatteekspert?