Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp... Er der en advokat til sted? Sikkerhedsstillelse / Pant

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 110
Fra  FlexAir A/S Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak fordi du læser med... jeg søger rådgivning vedr. sikkerhedsstillelse / pant og hvordan det gøres i praksis.

Situationen er som følger:

Jeg er ved at lukke en ordre på godt 550.000,00 ex. moms som skal leveres i indeværende år. (B2B)

Sagen er så at kunden ifb. med opstart af virksomheden har haft store investeringer, og det kniber derfor efterhånden med de frie midler.

Kunden har mulighed for at stille med kr. 200.000,00 inkl. moms som udbetaling, og ønsket er så at fordele den resterende betaling over 12 mdr., gældende fra Januar 2013.

Jeg skal jo så have sikkerhed for for de sidste kr. 350.000,00 ex. moms og det virker ikke til at kunden kan stille med en bankgaranti.

Han er indstillet på at hæfte privat, men hvordan undersøges det om han har aktiver der kan dække restbeløbet og at dette ikke er pantsat til anden side.

Nogen der kan hjælpe til hvordan man gør i denne situation? 

På forhånd tak - Jacob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:27

Det lyder ikke nemt - At få sikkerhed for at han ikke har pantsat alt muligt er teoretisk muligt men lidt kompliceret og dyrt - OG, hvis du så ikke får tinglyst pant i tingene, så kan han jo pantsætte det dagen efter aftalen med dig.

Du kan derfor naturligvis kræve pant - i hus, bil eller andet der kan ha den værdi, men det lyder aldrig så rart hvis en med et selskab - og her måske typen ApS hvor han ikke hæfter privat, pludseligt vil hæfte privat for en masse penge, og er det et personligt selskab, ja så hæfter han jo i forvejen privat, og så giver det ikke den store mening uden pant. Hvis han kan stille pant - så kan han vel i princippet også låne pengene i banken og betale som alle andre?

Han er ikke indstillet på bankgaranti, hvorfor? Det KUNNE være fordi man betaler for sådan en, og der KUNNE du måske slå halv skade om omkostningen med ham - men omvendt vil de jo også koste en del hvis han reelt skal stille pant i forhold til dig tinglyst

Jeg går ud fra det ikke er noget du kan levere OG producere lidt pø om pø - ellers uha for at stå med den sidste store del, og opleve han ikke kan betale, og du måske ikke kan komme af med noget specialvarer til andre

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Apr 07
Fra  FlexAir A/S Skrevet kl. 19:51

Hej Cookie,

Tak for dit input..

Der er tale om et Aps og jeg kan se af regnskabet - som er underskudsgivende - at der i forvejen er taget pant i anlægsaktiver.

Hvad han evt. hæfter for privat kan jeg så ikke se.

Jeg har bedt om bankgaranti, men jeg tror ikke banken vil være med. I princippet vil jeg godt deltage til betaling af bankgaranti, så det kunne jeg måske prøve at foreslå.

Og nej, problemet er netop at det vi skal levere er omkostningstungt ligesom der er en del montagearbejde.

Og produkterne kan måske over tid bruges andre steder, men ikke bare sådan lige...

Men som sagt - tak for dit indspark.

- Jacob

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12914
Skrevet kl. 19:56
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:38

værd at se på kreditsikring - men hvis hans ApS er underskudsgivende og måske med negativ egenkapital ? og han har pantsat anlægsaktiver - og måske endnu værre siden sidste officielle regnskab, så må du være forberedt på, at det er dyrt at forsikre i sig selv, og måske nok endnu dyrere at forsikre, når kunden vil betale 200 t nu og de næste 300 t over 12 mdr - men JEP det skal da prøves, så lad os høre når du har kontaktet dem

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 12:21

Cookie:
At få sikkerhed for at han ikke har pantsat alt muligt er teoretisk muligt men lidt kompliceret og dyrt - OG, hvis du så ikke får tinglyst pant i tingene, så kan han jo pantsætte det dagen efter aftalen med dig.

Teoretisk set kan man tinglyse et tinglysningsforbud. Men det vil næppe give mening i en case som den foreliggende. Det bruger man mest for at imødekomme skyldners behov for pæne regnsbaber.

Virksomhedspant kan indgå i overvejelserne som een af flere måske-mulige muligheder for at stille kreditor bedre.

Fra København
Tilmeldt 25. Nov 11
Indlæg ialt: 99
Fra  diCEPT ApS Skrevet kl. 13:07

J.A.C:

Kunden har mulighed for at stille med kr. 200.000,00 inkl. moms som udbetaling, og ønsket er så at fordele den resterende betaling over 12 mdr., gældende fra Januar 2013.

Jeg skal jo så have sikkerhed for for de sidste kr. 350.000,00 ex. moms og det virker ikke til at kunden kan stille med en bankgaranti.

Nu ved jeg ikke om det er tastefejl men kr. 200.000,00 inkl. moms = kr. 160.000,00 ekskl. moms.

Kr. 550.000,00 ekskl. moms - kr. 160.000,00 ekskl. moms = kr. 390.000,00 ekskl. moms.

Du skal jo ikke snyde dig selv. :)

Held og lykke med det.

Kommer snart...

Tilmeldt 25. Apr 07
Fra  FlexAir A/S Skrevet kl. 15:56

dicept.. du har ret.. det gik lidt hurtigt med lommeregneren...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:46

Hej Jacob

Jeg kan læse mig til at du er helt klar over at du er i en så høj risiko, at du bør indregne din medkontrahents sikkerhedsstillelser som et endnu ikke realiseret tab...

Den eneste måde du kan prøve at sikre dig på udover den teoretiske tinglyste pantsikkerhed, er total og effektiv rådighedsberøvelse og drakoniske fuldmagter fra ham.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)