Hej Hvis vores firma (A/S) må lukke ned, så går der et stykke tid, før firmaet er lukket helt, og så vidt jeg er informeret, så kan jeg ikke få noget af akassen før. Er det dumt at melde sig ud af akassen... jeg er lidt i tvivl hvad der er bedst. Hvad gør I andre, som er i samme situation? Hilsen
|
det er altid en vanskelig diskussion - men du skal i alle fald være i en a kasse for selvstændige som udgangspunkt - ex dana eller Ase - de har langt bedre viden om muligheder for selvstændige.
Det er ikke spor givet de i din situation vil kræve selskabet lukket når du bare er medejer af et A/S med disse 25% - når blot du har sagt op eller er opsagt og ikke udfører spor arbejde for selskabet så du bare har aktierne tilbage, det tror jeg ikke.
Du vil derimod skulle bevise din indtægt naturligvis, som løn under seneste 12 mdr og at du har optjent a-penge retten ved at være beskæftiget iht kravene - Var du alene med et ApS ville de også kunne se på din omsætning, hvis du har ladet løn stå men dog haft opsætning der beviser fuld aktivitet MEN
Det her ville jeg bestemt tage et måde med Dana eller ASE på - sidde og få alt forklaret og enten få dem til at bekræfte i en email (bedst) eller selv bekræfte, at du er berettiget og at du vil få dagpenge hvis du stopper i virksomheden - i.h.t. din løn.
Du skal naturligvis overføre din optjeningsperiode fra nuværende a-kasse til den selvstændige. Personligt ville jeg beholde den sikkerhed, hvis du kan få positivt svar fra den du vælger
vh