Hej, Jeg ville lige høre om der er nogen som kan dele deres erfaring. Jeg skal til at lave en masse videoer og jeg er i tvivl om jeg skal lægge dem på egen host eller på tredje part som YouTube eller Vimeo, jeg vil nemlig ikke belaste siden så den bliver langsom men jeg vil helst have at videoerne kun kan ses på siden for at få mest trafik og selv styre hvis der skal være reklamer i videoen og vil det have en stor betydning på ens trafikforbrug hos sin host? Håber at der er nogen som har stået i lignende situation som kan fortælle hvordan de løste dette. Mvh Daniel |
Hej Daniel,
Problemet med selv at hoste videoer er efter min mening ikke så meget belastningen (medmindre din webhost er fedtet med trafikken). Derimod, hvis du vil sikre dig at alle dine besøgende (computere, iPhones, Androids, tablets mv.) kan se videoen og se den i den mest optimale opløsning, så kommer du formentlig på en del arbejde med at skabe en platform hvor dette kan lade sig gøre.
Der findes mange forskellige løsninger til selv at hoste sine videoer, men det kommer så alt sammen an på hvilket system og sprog din hjemmeside er lavet i.
Hvis jeg var dig ville jeg nok hellere se på det fra en anden vinkel, og omfavne sites såsom Youtube og Vimeo og benytte deres service.
Hvis du ligger dine videoer på Youtube kan det godt være at de vil tage noget af din trafik, men overvej også hvilken fabelagtig mulighed Youtube kan være som en kanal der leder trafik ind på din side, såfremt at du gør det nemt for dine brugere vha. links osv. i din beskrivelse på Youtube. Dernæst har Youtube løst alle dine problemer på forhånd omkring at gøre videoen tilgængelig for alle platforme.
Endelig kan du vælge at skjule videoen således at Youtube ikke vil indeksere den, således er det kun folk der har det direkte link til din video på Youtube der vil kunne se den, (men du kan fortsat sagtens embedde den på din side).
Og hvis du ikke bryder dig om udseendet på Youtubes "player" kan du sagtens selv tilpasse dette, eller finde en 3. parts løsning der klarer det for dig.
Mvh. Lars