Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af slikkepind til kunde

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Logo på slikkepinden vil være en fordel - enig men spørgsmålet om hvor vidt slikpinden er givet til en bredere kreds kan du vel næppe udtale dig om. Hvem der modtager slikkepinden i virksomheden behøver jo ikke være den som bestilte varen......

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:28

Jeg fik og vide engang af Gerda Jensen ved SKAT i skive at slikkepinde kunne jeg ikke trække fra i min fotobutik med mindre jeg havde en faktura hvor der utrykkeligt stod at der var påtrykt firmanavn og logo for ellers kunne jeg jo have brugt dem selv.

Når vi taler reklame-slik er vi desværre bare oppe i voldsomme oplag :-(

Det samme gjorde sig gældende med hunde go-bidder som hun mente jeg i teorien kunne give til mine egne hunde eller naboens istedet for at bruge dem til dem som kom med en hund der skulle fotograferes. 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:34

Henrik Koudahl:

Logo på slikkepinden vil være en fordel - enig

men spørgsmålet om hvor vidt slikpinden er givet til en bredere kreds kan du vel næppe udtale dig om. Hvem der modtager slikkepinden i virksomheden behøver jo ikke være den som bestilte varen......

Trådstarter nævner jo netop i sit indlæg, at gaven gives til de kunder som HAR handlet.

Gaven anvendes dermed ikke til at blive "kastet i grams" til alle og enhver, som måtte ønske at spise slikkepinden. Så jeg vil da mene, at vi har fuldt ud styr på modtageren af gaverne - det er virksomhedens kunder, og ingen andre (dermed en lukket kreds).

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 23:48

Kan man ikke betragte denne slikkepind som en del af varen? Jeg mener den gives jo til folk der har/skal betale. SKAT blander sig vel ikke i om en virksomhed sælger 1 par sko eller et par sko og en slikkepind.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:52

Asger Jon Frounberg:

Kan man ikke betragte denne slikkepind som en del af varen? Jeg mener den gives jo til folk der har/skal betale. SKAT blander sig vel ikke i om en virksomhed sælger 1 par sko eller et par sko og en slikkepind.

Jo, det gør de, for kunden har jo ikke fradrag for en slikkepind i sin virksomhed! Wink

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:58

Mit udgangspunkt er stadigvæk at skatteretligt er reklameudgifter defineret ved at være udgifter, der er afholdt over for en bredere ubestemt kreds af nuværende og potentielle kunder, med henblik på at opnå salg i indeværende og/eller et kommende år.

Det er netop den definition som gør at vi ser uenigt på det, da mit udgangspunkt i forhold til dit er at en nuværende kunde godt kan være omfattet af begrebet "ubestemt kreds".  Hvem er "kunden"?  En kunde kan være en bestemt person eller det kan være et firma med mange ansatte. Du ved ikke nødvendigvis hvem der får din slikkepind

Modsatvis har du repæsentationsbegrebet, hvor udgiften typisk afholdes for at afslutte en forretning eller tilknytte og bevare kontakten til konkrete forretningsforbindelser.

Hvis jeg  skal bruge samme firkantet argumentation som dig vil det jo netop ikke kunne være repræsentation, da handlen er afsluttet (udgiften ligger ikke forud for købet) og det skal ved fremsendelse  fremgå hvem slikpinden er tiltænkt - du ved konkret). :)

Men for at runde diskussionen af for mit vedkommende er vi enige om at der skal være påført firmanavn på slikpinden for at vi er i reklameverden. Om det så skrives på med kuglepind, labelwriter eller sættes op på et A4papir med hilsen fra din leverandør er i min verden underordnet.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:13

Henrik Koudahl:

Modsatvis har du repæsentationsbegrebet, hvor udgiften typisk afholdes for at afslutte en forretning eller tilknytte og bevare kontakten til konkrete forretningsforbindelser.

Hvis jeg  skal bruge samme firkantet argumentation som dig vil det jo netop ikke kunne være repræsentation, da handlen er afsluttet (udgiften ligger ikke forud for købet) og det skal ved fremsendelse  fremgå hvem slikpinden er tiltænkt - du ved konkret). :)

Men for at runde diskussionen af for mit vedkommende er vi enige om at der skal være påført firmanavn på slikpinden for at vi er i reklameverden. Om det så skrives på med kuglepind, labelwriter eller sættes op på et A4papir med hilsen fra din leverandør er i min verden underordnet.

Det er jo som jeg læste også den anden tråd med Anna Sand - et lidt gråområde, og hvis vi taler slikkepinde for 500 kr er det vel ikke helt afgørende heller - måske bare bytte dem ud med en kuglepen med navn - eller bare tage chancen som vel ikke er så farlig i eksemplet - det var mere princippet

MEN - man kan da sagtens ha repræsentation når en handel er afsluttet - jeg har da i min tid haft masser af kunder ude til det ene eller andet, længe efter handler var afsluttede, bare for at holde dem glade og vel håbe de kom igen så jeg tror ikke hverken reklame eller repræsentation lader sig definere af, om det foregår før eller efter en handel, der er reklamen på "tingen" nok mere klar sådan som jeg har læst mig gennem denne og den gamle tråd,

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 00:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Koudahl:

Du ved ikke nødvendigvis hvem der får din slikkepind

Men man ved, at det er en person på en bestemt adresse, og måske (højst sandsynligt i virksomheder med flere ansatte) har man skrevet en att./modtager på forsendelsen.

Jeg er ret sikker på, at SKAT ikke vil acceptere din (i øvrigt gode) argumentation, da kredsen af personer nu stadig er lukket - nu bare afgrænset af firmanavn og adresse (plus evt. modtagerens personnavn).

Henrik Koudahl:

Du siger det selv... "tilknytte og bevare kontakten til konkrete forretningsforbindelser".

Her er to betingelser opfyldt:

1) Man forsøger at bevare forretningsforbindelsen med denne repræsentation (slikkepinden)

2) Her er der netop tale om en forretningsforbindelse (altså en kunde), og ikke en tilfældig person i en ubestemt kreds (som er krævet i reklamebegrebet).

Fra København Ø
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 786
Fra  Cubix IsTilFest.dk Skrevet kl. 08:03

Tak for de mange svar. Det lyder til at sådan en situation er en gråzone og at der er brug for at diskutere det. Lad mig slå fast at jeg ikke sælger B2B, men udelukkende B2C.

Der er tale om helt almindelige slikkepinde, uden noget reklametryk. Men hvis man i et brev i ordren skriver noget i stil med "Tillykke med dit køb, her er en slikkepind fra XXXXXX til at forsøde tilværelsen med", vil der så være tale om reklame?

I sidste ende bliver jeg nok nødt til at tage fat på SKAT for at få en skriftlig udtalelse om hvordan det skal behandles.

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)