Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistering eller lønsumsregistering

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Skovlunde
Tilmeldt 21. Sep 12
Indlæg ialt: 10
Fra  Larsen-Gruppen.dk Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at oprette en enkeltmandsvirksomhed som kort sagt handler om at jeg tager ud og underviser. Mine udgifter er til benzin, måske lidt kontorforsyninger, men ikke nogen store udgifter.

Min branchekode er 855900 Anden undervisning i.a.n. og umiddelbart syntes jeg at lønsumsafgiften må være det rigtige for mig, især da undervisning er en af erhvervsstyrelsens forslag til virksomhedstyper.

Men samtidigt vil jeg gerne kunne trække momsen fra og opkræve betaling uden at skulle opkræve lønsumsafgift.

Men hvad er det mest korrekte for mig at vælge ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:33

Du kan jo ikke både undgå at betale lønsumsafgift på dine indtægter og trække momsen fra dine udgifter - det afhænger af hvad du skal registreres som. Du kan godt ha splitmoms, hvor noget giver momsfradrag og noget ikke, men hører det til den del af indtægten som hører under lønsum, så kan du aldrig trække moms fra

Den kombination du søger med at kunne trække moms fra indkøb og ikke skulle betale (opkræve) lønsumsafgift), er ikke mulig

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:49

Lord Richardt Radek Larsen:
Men samtidigt vil jeg gerne kunne trække momsen fra og opkræve betaling uden at skulle opkræve lønsumsafgift.

Det ville være dejligt om man kunne få det hele for det halve. Lønsumsafgift er ikke noget man opkræver - det er noget som man betaler.

Hvad der er optimlat og hvad du skal gøre er umuligt at svare på med de oplysninger som du har givet. Først og fremmest er din undervisning momsfritaget? Det afhænger af hvad det er for en undervisning, hvem målgruppen er mv.

/Henrik

Fra Skovlunde
Tilmeldt 21. Sep 12
Fra  Larsen-Gruppen.dk Skrevet kl. 23:52

Ok. Tak for svaret og for hastigheden.

Jeg regner med at vælge lønsumsregistering da det nok passer bedst til mit behov, og man kan så vidt jeg kan se vente til at se om indtægterne overstiger 80.000 kr før man skal indberette det til skat. Medmindre jeg har misforstået det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:17

den er jeg slet ikke med på, hvor har du de der 80.000 kr fra? der er en grænse for momsregistrering på 50.000 kr i omsætning per løbende 12 mdr og uden at kende spor til lønsumsregistrering ville jeg tro det var samme grænse - men det må du ikke hænge mig op på. Det betyder at man kan vente med i alle fald moms registrering til man forventer at omsætte for over 50000 kr på 12 lbd måneder, men overskrider man det, og kunne ha forventet det, så kan man momses af det hele, og det er jo dyrt hvis man ikke har opkrævet moms (sikkert samme med lønsum men ved ikke). det er FORVENTNINGEN om at omsætningen vil overstige de 50000 kr på 12 lbd måneder der udgør kravet om moms registrering (og vel nok lønsumsregistrering) Du kan IKKE ha 49.999 kr på 11 måneder og så registrere dig derefter - hvis du kommer over 50.000 på 12 løbende måneder, så skal du gøre det up-front

Du har sikkert ret i, at hvis du ikke venter at omsætningen overstiger 50.000 kr, så skal du ikke tage stilling til noget med lønsum (hvis det er som med moms) - men det har ikke som sådan med SKAT at gøre, men med - ja netop moms og/eller lønsum. Forventer du ikke at omsætte for de 50.000 kr arbejder du under dit CPR som person uden førnævnte moms/lønsum.

Ïndberetning til skat af dit overskud derimod - skal ske fra kr 0,01 og hele vejen frem - der er ingen som helst undergrænse for hvornår man skal indberette sit overskud til skat og betale skat af det, uanset registrering eller ikke. Før godt regnskab med indtægter og udgifter - følg regnskabsloven helt enkelt (google efter den)

god vind

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:52

den er jeg slet ikke med på, hvor har du de der 80.000 kr fra

Det er korrekt nok grænsen for hvornår man skal registreres for lønsumsafgift..

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:11

Lord Richardt Radek Larsen:
Jeg regner med at vælge lønsumsregistering da det nok passer bedst til mit behov. 

DU har som sådan ikke frit valg på alle hylder. Du må gøre op om din undervisning er momspligtig eller ej. Alternativt om noget er momspligtigt og noget er momsfrit.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:23

Henrik Koudahl:

den er jeg slet ikke med på, hvor har du de der 80.000 kr fra

Det er korrekt nok grænsen for hvornår man skal registreres for lønsumsafgift

Tak for hjælp. Det jeg svarede på var dog også - hvornår man skulle indberette til skat - og det er jo fra 0,01 kr - men som jeg skrev jeg viste ikke med sikkerhed om lønsum havde en anden grænse end moms -( ikke en gang moms beløbet + moms (50 t)) - de gør det dejligt let for os lovgiverne

Tak for hjælp

Fra Skovlunde
Tilmeldt 21. Sep 12
Fra  Larsen-Gruppen.dk Skrevet kl. 09:33

Henrik Koudahl:
DU har som sådan ikke frit valg på alle hylder. Du må gøre op om din undervisning er momspligtig eller ej. Alternativt om noget er momspligtigt og noget er momsfrit.

Jeg har kigget på momsloven §13 stk 3 og mener at min undervisning er momsfri da den primært er skolemæssig og faglig.

(§ 13. Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:

Stk 3: Skoleundervisning og undervisning på videregående uddannelsesinstitutioner, faglig uddannelse, herunder omskoling, og anden undervisning, der har karakter af skolemæssig eller faglig undervisning, samt levering af varer og ydelser med nær tilknytning hertil. Fritagelsen omfatter dog ikke kursusvirksomhed, der drives med gevinst for øje, og som primært retter sig mod virksomheder og institutioner m.v.)

Men hvis der er andre der læser denne paragraf anderledes, så vil jeg meget gerne høre om det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:44

jeg ville mene du har ret - men omvendt mener jeg bindende svar fra skat koster under 400 kr og kunne være det værd. Punktet finder du ved at logge ind på skat - spørg kort og koncist så tingene er klare, uden der skal ping pong frem og tilbage¨

vh

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)