Hej Amino! Nu skal i høre, jeg er en ung gut på 16 år, og jeg syntes virkelig iværksætteri lyder spændene og har derfor fundet frem til Amino. Til dagligt går jeg på Campus Vejle, HG BUSINESS. Jeg skriver dette indlæg da jeg simpelthen ikke aner hvor og ved hvad jeg skal starte, og jeg søger råd... MANGE råd :) Jeg ønsker på sigt at eje mit eget, og jeg ved hvad jeg vil. Jeg har i et år nu lavet håndlavede armbånd, og flere venner og veninder har flere gange sagt til mig at jeg skulle begynde og sælge dem, og den mulighed har jeg overvejet og har nu bestemt mig for at prøve og sælge dem. Jeg har fået taget produkt-fotos at en fotograf, og oprettet en facebook. Nu er det så i kommer ind, jeg er simpelhen på bar bund, aner overhovedet ikke hvad jeg skal gøre nu. Ved ikke om jeg skal lave en hjemmeside og gå igang med SEO eller om jeg skal CVR registres? Så kort sagt jeg søger al den hjælp jeg kan få. De bedste hilsner Mathias |
Hej Mathias..
Det kommer jo altsammen an på hvad du vil - hvad er dit ambitionsniveau - hvem vil du sælge til - hvormeget satser du på at sælge for - sælger du kan hvad du selv kan producerer - eller skal du have folk til at lave det for dig.
Hvis det er mere end bare hobby - ja skal du jo føre regnskab, skrive fakturaer og betale skat af dit overskud.
Sælger du for mere end omkirng 50.000 så skal du også momsregistreres og have et CVR nummer.
Så skal du overveje, hvem din målgruppe er.
Skal du sælge ét armbånd ad gangen til private - eller skal du masseproducerer og sælge til forretninger.
Alt efter målgruppe og mængder, skal du jo så have en passende PR. Hvor tror du de kunder du henvender dig til vil lede efter dit produkt - på Facebook - på en hjemmeside (som de har fundet ved at søge på Google) - på messer - i butikker - eller ved at du opsøger dem selv.
Du skal med andre ord lave en plan for din forretning - herunder tænke over, hvad det er der gør at folk vil købe lige præcis dine produkter - og overveje prisen i forhold til lignende ting som er på markedet.
God fornøjelse med overvejelserne