Mikael: Det er lidt en sandhed med modifikationer :-)
Det er også pga ineffektive og usansynlig dyre og klodsede arbejdsprocesser i det offentlige, tåbelige it-projekter til 100'vis af millioner der bliver skrottet når man finder ud af at de ikke virker efter flere års udvikling, politikeres prestigeprojekter der aldrig reelt bliver evalueret om de gav nogen værdi, ressourcespild i form af konstant rokeren rundt af ministerier, embedsmænd m.v. Oprettelse af love under en regering og nedlæggels af de samme love et par år senere under den næste osv osv.
Mennesker i flok, der har adgang til at bruge af andres penge uden konsekvenser, vil altid opføre sig uansvarligt og give mindre value for money end hvis de skulle formidle deres egne penge.
Det reelle problem er at det ikke ligger i den menneskelige natur at sige "Hov, det arbejde jeg laver er egentlig ubrugeligt og kunne gøres smartere så jeg kan spares væk" og "nu er jeg blevet ældrer, så fortjener jeg mere i løn, selvom jeg laver det samme arbejde og skaber den samme værdi" og de sygdomme er det offentlige bygget på, selvom den ideologiske tankegang med en offentlig arbejdsplads er at den selvfølgelgelig kun skal forbrænde de fællesressourcer der reelt er til rådighed og være en "non-profit" organisation set i relation til dens medlemmer/befolkningen.