Hej Som jeg forstår dig, så kan vi stille det sådan her op. 1. Kunden køber kunstværk via min side til 1000 kr incl 5% kunstnermoms 2. Jeg giver kunstneren besked på at et værk er solgt og han sender så faktura fx sammen med maleriet ud til kunden 3. Jeg sender en faktura til kunstneren hvor jeg opkræver 100 kr incl 25% moms for mit arbejde Kunstneren får lov at beholde 855 efter moms og jeg kan beholde 80 kr. Hvis dette er lovligt, er det så også lovligt for mig at sende faktura ud for kunstneren, altså lave og sende den til kunde men på vegne af kunstneren? Mvh Thomas |
Thomas Vestergaard:Hej
Som jeg forstår dig, så kan vi stille det sådan her op.
1. Kunden køber kunstværk via min side til 1000 kr incl 5% kunstnermoms
2. Jeg giver kunstneren besked på at et værk er solgt og han sender så faktura fx sammen med maleriet ud til kunden
3. Jeg sender en faktura til kunstneren hvor jeg opkræver 100 kr incl 25% moms for mit arbejde
Kunstneren får lov at beholde 855 efter moms og jeg kan beholde 80 kr.
5% moms af 1000 inkl. moms = 47,62 kr. Kunstneren har dermed 952,38 kr. ekskl. moms.
Du sender en regning på 100 kr. inkl. moms = 80 kr. efter moms.
Kunstneren har nu 872,38 kr. ekskl. moms, og du har 80 kr. ekskl. moms.
Thomas Vestergaard:Hvis dette er lovligt
Det er lovligt
Thomas Vestergaard:er det så også lovligt for mig at sende faktura ud for kunstneren, altså lave og sende den til kunde men på vegne af kunstneren?
Du kan ikke sende en regning ud i dit navn på vegne af kunstneren, men du kan godt lave en aftale med kunstneren om, at du udsender en faktura til kunden i kunstnerens navn og risiko.
I kan eksempelvis oprette en særlig nummerrække, som kunstneren anvender i sit regnskab, for de faktura du udsteder i kunstnerens navn.
Thomas Vestergaard:incl 5% kunstnermoms
Husk i øvrigt, at kunstneren først skal momsregistreres, når omsætningen overstiger 300.000 kr.