|
Hej alle i kloge hoveder! Jeg håber snart at kunne starte min egen enkeltmands internetvirksomhed op, hvor mit indtjening skal komme fra salg til skolevæsnet i Danmark. Jeg sidder over laver budget pt, og kan se jeg første år forventer at have opstartsudgifter for ca. 150.000 ekskl. moms. Løbende herefter forventer jeg at have udgifter hvert år for ca. 50.000 ekskl. moms. Jeg regner med at finansiere indskudet fra en erhverskredit. Hvis vi antager jeg første år indtjener 50.000 før skat, skal jeg så først betale skat af det tjente (som personlig indkomst), og herfra bruge det der rest til at afdrage på min gæld? M.v.h. Martin |
Dine opstartsudgifter som jeg går ud fra alle er rent firmarelaterede og IKKE omfatter nogen dyre ting som du skal tage ind som aktiver og afskrive på, er jo første års underskud. Alt det som ikke koster over 12.300 mener jeg det er og som er nødvendigt for virksomheden er jo således dit overskud og dertil afskrivningerne på det som enkeltvis koster mere (google afskrivningsregler hvis aktuelt)
Du får således ikke overskud men underskud det første år så du får ikke skat at betale - men vær også opmærksom på at hvis der i det du kalder opstartsudgifter, er varelager - så er det jo ikke en udgift men en ombytning af penge til varer, og det er først en udgift når du sælger det - ex en bog eller hvad det er du skal handle med til skolevæsenet
Det du betaler skat af hvert år er dine indtægter minus alle dine helt firma relaterede udgifter - begge dele uden moms som lever sit eget liv
Bliv gratis medlem