Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mit første varekøb som firma :)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Holbæk
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. Nu kommer det første sådan alvorlige n00b spørgsmål. Jeg har bestilt nogle visitkort fra en virksomhed. Jeg skal betale 390,- ex. moms. Jeg har endnu ikke fået oprettet en erhvervs konto og må derfor købe dem med mit private dankort. Jeg skal vel betale  487,50,- inkl. moms uanset om jeg handler dem privat eller som erhverv. Den store forskel ligger så i at jeg senere kan modregne min købsmoms i min salgsmoms som når jeg senere på måneden fx. skal fakturere for 5.000,- ex. moms for konsulentbistand. Har jeg ret?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:02

Ja lige præcis.
Du aktiverer købsmomsen på konto i balancen, hvilket bliver modregnet salgsmomsen når du indberetter dette.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 20:14

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Fra Holbæk
Tilmeldt 5. Jun 10
Skrevet kl. 21:24

Carl Lorberg:
De penge som du har brug på dankortet, kan du senere trække ud af firmaet skattefrit.

og ved du hvor lang tid efter man kan det? Hvis jeg nu samtidig købt noget printer og andre ting på mit private kort?

Fra Holbæk
Tilmeldt 5. Jun 10
Skrevet kl. 21:25

Cef:
Ja lige præcis.
Du aktiverer købsmomsen på konto i balancen, hvilket bliver modregnet salgsmomsen når du indberetter dette.

Ja og desværre lyttede jeg sgu ikke særlig godt efter i handelskolen, så det med balance osv *griner ååååh altså, har du et eller andet smart du gør, eller kan du hjælpe på anden vis med et excel ark eller what ever :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47192
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:25

Jep som Carl skriver, så du bogfører købet debet konto for kontorartikler e.l. i driften (og den konto vil ha 25% købsmoms sats) og i kredit mellemregning i status.

Det du har i kredit på mellemregningen kan du senere hæve til dig selv så den går i 0 lige så snart firmaet har likvider til det - uden at du skal betale skat for det har du jo allerede gjort af de penge

Du bør skaffe et bogføringsprogram der er så meget lettere end excel - winfinans er gratis op til ganske mange poster

(blev helt rip rap og rup svaretBig Smile)

Fra Holbæk
Tilmeldt 5. Jun 10
Skrevet kl. 21:53

winfinans er gratis op til ganske mange poster

*smiler* det koster da penge kan jeg se, kan hvert fald ikke få øje på noget freeware. Men ja, jeg kan godt høre at jeg har behov for noget hjælp.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13

Bjarke:

Cookie:
winfinans er gratis op til ganske mange poster

*smiler* det koster da penge kan jeg se, kan hvert fald ikke få øje på noget freeware. Men ja, jeg kan godt høre at jeg har behov for noget hjælp.

Søger og du skal finde - de har jo flere produkter men du kan klare dig med small business som er gratis op til 1500 poster - Du kan også købe mange andre programmer, men hvis du vil drive noget seriøst, så skal du ikke regne med at excel er lykken, med mellemregninger og moms og alt det - 

http://www.winfinans.dk/produkter/winfinans-small-business

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 22:18

Bjarke:

har du et eller andet smart du gør, eller kan du hjælpe på anden vis med et excel ark eller what ever :)

Køb et ringbind, og sæt hhv. dine fakturaer og dine købsbilag ind i dem i den rækkefølge du bruger pengene / får penge ind. Hvis du køber noget på dit private dankort skriver du "Privat udlæg" på bonnen og modsat skriver du "Betalt dankort" el. "Betalt bank" på de andre bilag, når så dit første kvartal er gået hiver du fat i din revisor, som (hvis du har fundet dig en ordentlig en af slagen ) har et samarbejde med en bogholder som laver resten for dig.
Du vil godt betale for ordentlig økonomisk rådgivning, det er _ikke_ penge ud af vinduet, selvom det måske gør ondt ligenu og her :p
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:25

Mikkel Mikjær Christensen:
når så dit første kvartal er gået hiver du fat i din revisor, som (hvis du har fundet dig en ordentlig en af slagen ) har et samarbejde med en bogholder som laver resten for dig.
Ja hvis du føler dig lidt blank på bogføring og vil kunne koncentrere dig, så er det bestemt et godt forslag her

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)