Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskabs frustrationer...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Feb 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej



Da jeg kun har et minimum af posteringer for sidste år, gik jeg ud fra at det ikke ville være det helt store problem selv at lave regnskabet, og af en eller anden underlig grund er det hele tiden blevet skudt fremad, så nu er der så småt dukket nogle sikkert banale spørgsmål op...



Jeg forsøger at bruge summa sumararum, men jeg tror spørgsmålene er mere gennerelle.



1. Når jeg laver en faktura og laver en postering på denne skal afstemnings kontoen så være kasse/bank eller skal den første overføres hertil når fakturaen er betalt, og hvad skal der så ske med den indtil dette sker?



2. Jeg har nogle gange brugt mit private dankort til betalinger for virksomheden, men er lidt i tvivl om hvordan jeg håndtere dette. De ting jeg køber har jeg en faktura på, men hvordan reflekteres at jeg har brugt privat indskud til at betale den med?



3. De private indskud jeg lavede i 2006 har jeg desværre ikke fået lavet "udskud" på, så pengene fremgår stadigt af konto udskrifter. Hvordan kan jeg trække disse penge ud igen, og hvordan skal det fremgå af regnskabet...



 



Tror det var det der pt var, men der komme nok endnu et afsnit :-)... Håber der er nogle der kan hjælpe...



 



Med venlig hilsen...



Thorbjørn Jørgensen



Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :


1. Når jeg laver en faktura og laver en postering på denne skal afstemnings kontoen så være kasse/bank eller skal den første overføres hertil når fakturaen er betalt, og hvad skal der så ske med den indtil dette sker?


 

Du skal først bogføre fakturaen som betalt, når pengene er modtaget. Når betalingen er modtaget laver du "konto = varesalg" og "afstemningskonto = bank" - hvis beløbet er betalt til din bankkonto.

 


2. Jeg har nogle gange brugt mit private dankort til betalinger for virksomheden, men er lidt i tvivl om hvordan jeg håndtere dette. De ting jeg køber har jeg en faktura på, men hvordan reflekteres at jeg har brugt privat indskud til at betale den med?


 

Når du betaler med private midler for firmaet skal det se således ud. "konto = kontor artikler/varer etc. (alt efter produktet)" og "afstemningskonto = mellemregning. Husk at lægge kvitteringen ved regnskabet som bilag.

 


3. De private indskud jeg lavede i 2006 har jeg desværre ikke fået lavet ''udskud'' på, så pengene fremgår stadigt af konto udskrifter. Hvordan kan jeg trække disse penge ud igen, og hvordan skal det fremgå af regnskabet...


 

Mener at du blot bruger "konto = mellemregning" og "afstemningskonto = bank".


Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Thorbjørn!



Jeg tror du har fået svar på sp. 1 og 2 - men 3 kunne jeg foreslå følgende:

3. De private indskud jeg lavede i 2006 har jeg desværre ikke fået lavet "udskud" på, så pengene fremgår stadigt af konto udskrifter. Hvordan kan jeg trække disse penge ud igen, og hvordan skal det fremgå af regnskabet...


De penge du har indskudt i virksomheden har du formentlig en konto til der kunne hede: "Privat ind"

Du kan oprette en konto der heder "Privat hævet"

    Obs! Du er i kontoplanen for balance og vi taler nu om konti i passiverne - egenkapital

     - her oprettes kontoen "Privat hævet"

Når du trækker pengene ud bogførers det således:
Beløb  xx,-  kr.

Du debitere konto for "Privat ind" og kreditere konto for "Privat hævet" - så skulle det være ok. Nu ved jeg ikke hvordan din kontoplan ser ufd pt for dine private indskud - Hvor har du bogført dem?


mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Thorbjørn.

 

Et salg foregår typisk på følgende to måder - som er svar på sp. 1:

 

Eks. 1: Kunden betaler kontant ® du laver en faktura og debiterer (+) kassen med beløbet og krediterer (÷) varesalgskontoen med samme beløb.

 

Eks. 2: Kunden får kredit ® du laver en faktura og debiterer debitorkontoen (+) med beløbet og krediterer (÷) varesalgskontoen med samme beløb ® når kunden efterfølgende betaler krediterer (÷) debitorkontoen og debiterer (+) bank/kasse kontoen.

 

Pøj pøj

Mads Riber

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)