Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af APS med bil som indskud

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jun 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg går og skal starte et autoværksted, men hvad er fordele og ulemper ved at henholdsvis at starte Enkeltmand, Smba eller APS? Hvilken en skal man vælge og hvorfor.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 07
Indlæg ialt: 282
Fra  J. Møller Skrevet kl. 15:01

Hej,

Der er lavet 100-vis af tråde om lige det spørgsmål herinde. Så prøv først at søge lidt og du vil finde svar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:01

Jamen det kan der være delte meninger om.

Har du kapitalen, ville jeg starte som ApS for at undgå den personlige hæftelse.

Ved SMBA skal der være mindst 2 aktive deltagere.

MvH

Peter

Tilmeldt 22. Jun 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:07

Jeg har kapitalen, og vi er to om at starte virksomheden, jeg vil bare helst undgå at bruge mine penge på oprettelsen, da pengene også skal bruges til andet løbende. 

Vil det så være klogt at starte en smba og kan jeg undgå en revisor ved en smba?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:10

Hej.

I et SMBA kan du slippe for at aflevere årsrapport til Erhvervsstyrelsen.

Dog skal der laves et skatteregnskab til selskabsselangivelsen..så kan du klare dette selv..så kan du undgå revisor....ja!

MvH

Peter

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:22

WikiMiki:

Jeg har kapitalen, og vi er to om at starte virksomheden, jeg vil bare helst undgå at bruge mine penge på oprettelsen, da pengene også skal bruges til andet løbende. 

Vil det så være klogt at starte en smba og kan jeg undgå en revisor ved en smba?

I tilfælde af et ApS eller A/S:

Du skriver selv, at du vil indskyde en bil. Hvis dette gøres, så skal du være opmærksom på et par ting. Først og fremmest hvis det er din bil alene, bliver selskabet dit 100%, med mindre din kammerat indskyder en tilsvarende værdi / efterfølgende køber en andel af dig. Går her ud fra bilen har en værdi på min t.kr. 80.

Derudover vil du for megentligt skulle beskattes af fri bil, afhængigt af dit kørselsbehov (fri bil til beskatning => du kan køre som du vil, alternativt må den kun anvendes til erhvervsmæssig kørsel). For at dette kan lade sig gøre, skal du dog være opmærksom på, at der skal udarbejdes en vurderingsberetning af en revisor over de indskudte aktiver.

Fordel: du vil ikke skulle have yderligere penge op af lommen. Du vil kunne få nogle penge af din kammerat for hans andel heraf.  Der er ikke nogen driftslikviditet i selskabet, hvilket betyder i bliver nød til, at skulle smide flere penge i selskabet, går jeg ud fra, til indkøb af diverse materialer mv. Dette kan dog gøres vha. en mellemregning, som i derefter kan trække ud igen skattefrit (husk i ALDRIG må låne penge i selskabet. Dette = forbehold i regnskab og beskatning af det lånte).

Ulempe: Du vil skulle have din kammerat til, at hoste op med yderligere vederlæggelse i forhold til bilens værdi.Der vil skulle en revisor ind over stiftelsen (hvilket dog kan vendes til en fordel, hvis i får fat på en god revisor, som i kan sparre godt med på det økonomiske og evt. i forhold til yderligere finansiering - Det er som regel ikke skidt at have en revisor med på side linien, hvis man skal i banken.). Evt. er det rigtig skidt, hvis bilen skal anvendes til privat kørsel => du skal beskattes af fri bil. Dels betyder dette der allerede fra start SKAL afregnes skat, månedligt, da du skal afregne skatten af fri bil, dels kan det ikke betale sig, hvis bilens værdi er under t.kr. 160, da dette er minimum grænsen, som man skal beskattes af for fri bil.

Alternativt snakker du om, at i har pengene. Dette kan relativt nemt lade sig gøre ved oprettelse af en bank konto i selskabets navn og derefter indskud af min. t.kr. 80 overført til bank kontoen.

Fordel: Det er nemt, at administrere hvor meget i hver især indskyder og derved fra start opnår en ligelig ejerandel. I har likviditet i selskabet, som kan anvendes til selskabets drift.

Ulempe: For at få penge ud af selskabet igen, skal de udloddes som løn eller udbytte, hvilket betyder de skal beskattes ved udbetaling!

Overordnet hvad der taler for et kapitalselskab er helt klart hæftelsen, hvilket har en betydning i forhold til kreditorers villighed til, at sælge til jer på kredit, samt evt. kunder som undersøger sådanne forhold inden de indgår aftaler - i tilfælde af reklamationer eller lignende.

Ulempen her er helt klar kapitalkravet til indskud, samt de administrative byrder der bliver pålagt i forhold til evt. personligt selskab (uden virksomhedsordningen el. KAO).

Jeg har generelt ikke ordentligt kendskab til SMBA på stående fod, så kan ikke udtale mig konkret om dette.

- Mvh Christian

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)