Hej Jesper
men hvordan sikre jeg mig at de personer jeg søger oplysninger hos, ikke stjæler min idé og selv starter en virksomhed som min?
Det er langt de færreste idéer, som er umiddelbart realisérbare og så unikke, at dem du taler med om det, benytter den selv. De fleste kræver en del tilpasning og meget hårdt arbejde før det er klar til markedsføring.
Hvis du vil være på den sikre side, så udarbejd en non-disclosure agreement (NDA), hvor det tydeligt er beskrevet, at dem du fortæller det til ikke må afsløre idéen for andre og ej heller realisere den uden dit samtykke.
Men ofte kommer du længere med ikke at hemmeligholde idéen. Sørg blot for at du har dokumenteret, hvornår du har fået idéen og eventuel al videreudvikling af den - så letter det muligheden for at opnå patent på den senere hen eller spærre for andre patenter, som skulle have fået idéen efter dig (hvis altså idéen er patentérbar).
Er det en god idé at få hjælp i starten, ved at betale nogle rådgivere i iværksætteri.
Det er altid en god idé at få hjælp. At komme i gang med et nyt liv som iværksætter er en stor omvæltning. Noget rådgivning er gratis, andet koster penge. Især er det altid godt at have styr på økonomien fra starten af - og hvis man ikke selv er god til at føre regnskab, så benyt en bogholder eller revisor, så du kan koncentrere dig om forretningen.
Det samme gælder om at få hjælp til andre områder, hvor man ikke selv er stærk. Hvis du er i tvivl om noget, så spørg dig frem - Amino er et perfekt sted til dette.
Hvordan får jeg kapital. Går man bare ned i banken og sælger sin idé og håber på at de vil investere penge i virksomheden.
Hvis du skal have et minimum af succes med det, så skal du have udarbejdet en forretningsplan med et grundigt budget. Gerne med både et optimistisk og et pessimistisk. Du skal dog ikke regne med, at der vil blive investeret i din egen arbejdskraft i nævneværdigt omfang, og det vil også være en rigtig god idé, selv at have skrabet noget økonomi sammen inden. Så det ikke er banken eller investoren, som står med hele investeringen alene.
Dette er dog ikke mit skarpeste kompetenceområde, så jeg håber, at andre også vil byde ind her - ellers så spørg i kategorien Admin & Penge i det rette forum der.
Hvordan sikre jeg mig selv indkomst under opstartsfasen?
Have deltidsjob så du også kommer ud blandt andre og ikke sidde alene med dig og din idé. Selvom det ikke direkte giver dig inspiration til din virksomhed, så giver det dig en indtægt samtidig med at du også holder lidt tankemæssigt fri, hvilket man har godt af.
Du kan måske være så heldig, at der er en anden virksomhed, som kan bruge dig, så du også får noget erfaring den vej rundt med en nyere virksomhed og hvordan de håndterer dagligdagen.
Pøj pøj med din virksomhed
Med venlig hilsen
Claus Agerskov