Hej Aminoer! En vare der er købt, og meningen er at den skal sælges, befinder sig i virksomheden som et aktiv, altså præsentere en værdi som den købspris varen er erhvervet til. Hvis varen ikke kan sælges (fejler ikke noget, men er alligevel "værdiløs") hvad gør man så regnskabsmæssigt? Man kan vel ikke bare: Smide den ud? Gi'' den væk? Selv anvende den i virksomheden? Selv anvende den i privaten? Håber I kan hjælpe. Venlig hilsen Erling |
Hej.
Rengskabsmæssigt kan du næsten gøre hvad du vil - afhængig af hvilken lov du aflægger rengskab efter.
Skattemæssigt er det lidt anderledes.
Her bruger man et begreb der siger at hvis en vare er teknisk/økonomisk ukurant, så må man nedskrive værdien til 50% når varen er mere end et år gammel - til 25% når den er mere end to år gammel og resten når den er mere end tre år gammel.
Hvis du bare bruger den privat svarer det til en hævning i virksomheden.
Med venlig hilsen
Mads Riber
Bookkeeping