Vi har en kreditor som er gået konkurs. Vi skylder ham nogle penge, men har langt om længe fået lavet et forlig med deres advokat. Problemet er at inde i vores system står der er vi skylder dem mange flere penge end vi gør, efter at vi har ingået det forlig. Hvad for nogle konti skal jeg bogføre på. så forliget passe? Skal jeg trække det ud af den konto jeg bogførte på da vi købte ydelserne af dem? Håber der er nogle som har et svar, for jeg aner ikke hvordan jeg skal bogføre det
Der er indgået akkord, husk at krydse af på selvangivelsen.
Du har jo nok fratrukket for meget i dit regnskab, moms og køb af ydelser, det skal tilbageføres, kreditor debiteres og varekøb og moms krediteres, du kan jo oprette en ny konto under afskrivninger der hedder "indgået forlig"
God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.
Den måde du bogføre her vil give et bedre dækningsbidrag, end hvis der ikke var indgået forlig, og vil give et forkert regnskab.
Ting der normal ikke ikke sker, skal bog føres som ekstraordinære poster, mener jeg.
Uden vi ved hvorfor der er indgået forlig
At indgå forlig er ikke nok til og kunne gå under definitionen ekstraordinære poster. I praksis bruges disse poster så godt som aldig og burde i teorien afskaffes!
Med mindre der kommer et vulkanudbrud mig i KBH, kan jeg ikke se mulighed for, at benytte posterne "ekstraordinære ..."
Typisk bruges posten til transaktioner som vedr tidligere år og som ikke kan posteres andre steder. Har desværre set ekstraordinære poster blive misbrugt alt for tit da man ikke har ville tage stilling til hvor det skulle bogføres.
God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.
Som ugangspunkt skal ekstraordinære poster aldrig bruges. Heller ikke den konto med øvrige omk hvis man har sådan en.