Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Wordpress vs Joomla?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Sep 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino´er!

Jeg skal til at oprette min første hjemmeside og jeg kan ikke finde ud af om je skal vælge Wordpress eller Joomla.

Så vidt jeg har kunnet læse mig til på nettet er Wordpress lettest for begyndere, hvilket jeg er, så det taler for WP. Til gengæld kan jeg på WP´s hjemmeside ikke se om det understøtter mulighed for at låse dele af indholdet så for alle undtagen betalende medlemmer (jeg vil gøre det lidt på samme måde som Amino). Det kan man på Joomla. Jeg vil også gerne have mulighed for at lave mailinglister, affiliate marketing, uploade videoer, lave blogforum og brevkasse på siden, og det er jeg heller ikke så sikker på at WP understøtter. Jeg vil gerne have så meget som muligt integreret i den udbyder jeg vælger og ikke have en hel masse extensions. Hvad er jeres erfaring med Joomla og Wordpress ifht til disse parametre?

Fra København
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 197
Fra  BASED - Digital Bureau Skrevet kl. 08:47

Har selv arbejdet med begge CMS systemer, og jeg syndes at WordPress er et meget begrænset CMS system, hvor du ka have svært ved at customize tingene til dine egne behov - dog er det et lettere system end Joomla.
Jeg er dog glad for Joomla, da den har rigtig mange extensions man kan tilføje alt efter hvad man ønsker. Jeg vil helt klart anbefale dig Joomla.

Fra Denmark
Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 148
Fra  Primux Media Skrevet kl. 08:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

hehe, hvad smager bedst Tuborg eller Carlsberg ? De 2 systemer kan mere eller mindre det samme, og wordpress kan alt det du har brug for.

Kig på plugins som:

Wishlist member

S2member

Optinskin

bbPress

Det er bedre at have et system som du selv vælger funktioner på ved hjælp af plugins frem for at have en masse du ikke bruger.

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 09:07

Spørgsmålet om WP vs. Joomla handler ikke om funktionalitet. De kan stort set det samme, og du kan tilkøbe enhver funktion du måtte fantasere om, til begge systemer. Og lige mht. sværhedsgrad så ja, Joomla er lidt sværere, men det er altså ikke meget.

Fidusen ved plugins og moduler er ikke at de er mange, men at du kan nøjes med at vælge lige præcis de funktioner som DU skal bruge, og ikke har en masse unødvendige funktioner liggende i dit system, som du alligevel ikke bruger. Så det er bestemt ikke nogen særlig god idé, at fokusere på at få det størst mulige core-system med så mange funktioner som muligt.

Umiddelbart vil jeg dog mene, at Joomla er det som bedst understøtter dine behov. Men du kommer ikke udenom extensions hvis du skal have udvidede funktioner ift. brugeroprettelse og fora. Joomla har fx. Community Builder, som udvider muligheden for brugeroprettelse og brugerprofiler, og Kunena, et udmærket forum component.

Til maillister vil jeg anbefale dig Mailchimp, som er gratis at starte op med, og alle pengene værd, når du får behov for at opskalere. Der findes plugins/extensions til Mailchimp hos både WP og Joomla.

Og PS: Jeg foretrækker selv at arbejde med WP

Fra Odense
Tilmeldt 27. Aug 12
Indlæg ialt: 100
Fra  redHOST APS Trendbazaar A/S Skrevet kl. 09:08

Syntes bestemt ikke de er ens :-)

Wordpress - Perfekt til begynderen, og til folk som har simple blogs/sider. 

Joomla - Lidt højere indlæringskurve, men bedre muligheder for de mere advancerede løsninger. 

Men til 80 procent af folk, der er Wordpress rigelig fint :-)

Tilmeldt 9. May 11
Skrevet kl. 09:12

Jesper Hansen:
Wordpress - Perfekt til begynderen, og til folk som har simple blogs/sider. 

Korrekt ... for 5 år siden! Der er løbet meget vand i åen siden da, og jeg er efterhånden ved at være godt træt af, at folk som kiggede løseligt på WP for flere år siden, stadig udtaler sig om det som om intet er sket siden da.

Fra Odense
Tilmeldt 27. Aug 12
Indlæg ialt: 100
Fra  redHOST APS Trendbazaar A/S Skrevet kl. 09:22

Hehe, tja, 90 procent af mine sider er Wordpress, misforstå mig ikke, er rigtig glad for det. Men ville da nødig starte et stort community site i det, eller lign. 

Tilmeldt 9. May 11
Skrevet kl. 09:29

Jesper Hansen:
Men ville da nødig starte et stort community site i det, eller lign. 

Heller ikke her ;-) men det er altså noget ununuanceret, kun at skelne mellem simpel hjemmeside/blog og så store community-sites. Der findes så mange ting midt i mellem, også avancerede løsninger, som kan laves med en WP.

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 09:30

Jeg har arbejdet med begge systemer også, jeg startede ud med Joomla i sin tid, og fandt hurtigt, ihvertfald af de versioner jeg har kørt, at det er meget dårligt kodet, når man tænker over hvordan det tager kontakt til databasen osv. Og det er generelt sløvt i mine øjne.

Jeg valgte et par år tilbage at give wordpress en prøve. Og jeg er virkelig glad for jeg gjorde det, først og fremmest fordi det er super hurtigt, jeg elsker måden man bygger themes på, og det er et dejligt system.

Jeg har ikke fundet noget i wordpress der ikke har været muligt endnu, tværtimod. Der er rigtig mange der bruger wordpress, der ikke kender til dokumentationen som wordpress stiller til rådighed, fordi systemet kan meget mere end man lige tror.

Der findes rigtig mange måder at bygge community sites på i wordpress. Jeg ville klart gå til wordpress, de har også nogle rigtig gode fora hvis man har problemer. Og der er generelt flere plugins til wordpress end til Joomla.

Men det er selvfølgelig en smagssag fra person til person, hvad CMS de syntes bedst om. 

Venlig Hilsen
Lucas Rolff
Hosting4Real 

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 19. Aug 12
Indlæg ialt: 111
Fra  2nd Level Skrevet kl. 09:38

Hej Iværksætterdrømme,

Som du måske kan fornemme, så fremkalder dit spørgsmål præcis de samme følelser som man ser ifm. spørgsmålet om iPhone vs. Android, Brøndby vs FCK eller Ferrari vs. Lamborghini - nøjagtigt som Kristian Primdal også er inde på!

Jeg er ren Joomla-mand - ikke fordi jeg ikke bryder mig om Wordpress eller synes det er noget skidt - men fordi jeg har valgt at koncentrere mig om dette ene produkt, i troen på at jeg så kan blive bedre til at håndtere denne platform, end hvis jeg koncentrerede mig om begge. Så derfor kan jeg ikke tilbyde dig et råd vedr. om du skal vælge den ene frem for den anden.

Men - jeg kan garantere dig, at du let kan finde al den hjælp du har behov for, hvis du vælger at benytte Joomla. Det være sig i bøger, på forums, kurser, tutorials og mange andre steder. Og du vil formentlig kunne det samme hvis du vælger Wordpress...

Så derfor - i din situation, med din erfaring i opbygning af hjemmesider, så vil du ikke opleve nogen stor forskel på om du vælger det ene frem for det andet. Du vil med investering af lidt stædighed og en masse timer, komme fint i mål med begge platforme, da de begge med stor sikkerhed vil kunne løse opgaven for dig! Og jeg tror ikke på at det ene produkt er sværere end det andet, når man ikke har nogen viden om nogen af produkterne.

Så måske skal du kigge i din omgangskreds, og se om du kender nogen som benytter hhv. det ene eller andet, og så vælge det produkt - så du evt. har nogen at støtte dig op af. Og så huske på, at Amino og mange andre fremragende steder, bugner med hjælpevillige personer hvis det kniber med forståelsen på et eller flere områder.

Så bare tag en beslutning og kom i gang - du vil ikke fortryde, og garanteret få en masse hyggelige stunder med din nye hjemmeside :)

Mange hilsener,
Henrik Holm Nielsen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)