Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indtægtsskat vs udgiftsskat

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en lille enkeltmands-virksomhed kørende ved siden af mit studie, og jeg har nu tjent omkring 3.000,-. Der er blevet betalt moms for beløbet men endnu ikke skat.

Nu står jeg så og overvejer at købe en iPad til 4.400,-. Er følgende regnestykke korrekt?

Først trækkes moms fra --> nu er beløbet 3.520,-.

Jeg trækker nu min (på nuværende tidspunkt) indtægt i virksomheden fra --> nu er beløbet 520,-.

Jeg skal nu (hvis jeg ikke tjener mere i dette år) indberette et underskud på 520,- og skal altså ikke betale noget i skat?

Jeg er på ingen måde ude på at snyde staten, og iPad'en er relevant for min virksomhed, og jeg regner desuden også med at få overskud næste år (hvis jeg ikke når det i år).

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 14:07

Har ikke regnet dette efter, princippet lyder korrekt og så alligevel. Bemærk at iPad tæller som en pc'er i skats terminologi. Dvs at den som udgangspunkt ikke beskattes, men husk du skal lave en kvalificeret fordeling af forbruget imellem privat/erhverv, du kan alene afløfte den erhvervsmæssige andel. Den private andel, skal indgå som driftsomkostninger, sammen med resten af ipadden.

Bemærk at hvis du også hr en pc'er i virksomheden, skal du have en overbevisende erhvervsmæssige begrundelse for at have 2 pc'er til rådighed. Der var enkelte domme af dette under den tidl. Multimediebeskatningsordning. Har ikke set noget med dette under den nye ordning, men mht. Den hårdere linie overfor bla. Bruttoløns ordninger, kunne man nemt forestille sig dette fortsat ville være tilfældet. Man kan derfor risikere yderligere beskatning af godet, ved flere pc'er!

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 6. Sep 12
Skrevet kl. 16:07

Tak for et hurtigt svar, Cef.

Er der andre, der vil byde ind?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 19:24

Rookien:

Nu står jeg så og overvejer at købe en iPad til 4.400,-. Er følgende regnestykke korrekt?

Først trækkes moms fra --> nu er beløbet 3.520,-.

Jeg trækker nu min (på nuværende tidspunkt) indtægt i virksomheden fra --> nu er beløbet 520,-.

Dette er ikke korrekt.

Du kan ikke fradrage den private andel af momsen. Da din virksomhed drives i fritiden ved siden af dit studium, så kan du kun forsvare at tage en lille del af momsen som erhvervsmoms. Om det er 5% eller 10% kan kun du selv afgøre. I mit regnestykke antager jeg, at det er 10%.

10% af momsen er 88 kr., som du derved kan få udbetalt. resten skal fradrages i skat. Der er således 4.312 kr. tilbage, som skal fradrages i din skat.

Dit underskud bliver dermed på 1.312 kr., såfremt du ikke tjener mere i år.

Rookien:

Jeg skal nu (hvis jeg ikke tjener mere i dette år) indberette et underskud på [ snip ] og skal altså ikke betale noget i skat?

Ja!

Hvis du altså erstatter [ snip ] med det beløb, som du regner dig frem til ud fra din reelle fordeling imellem erhverv/privat.

Tilmeldt 6. Sep 12
Skrevet kl. 22:14

Hej Martin

Tak for dit svar.

Har du eventuelt mulighed for at linke til Skats hjemmeside vedrørende denne opdeling af momsen?

Tilmeldt 6. Sep 12
Skrevet kl. 13:48

Er der andre, der kan hjælpe mig her? 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)