Hej Ib,
Dit raad-mal.dk ligger jo flot i Google på visse søgeord - så det kunne være en god grund til at få en webshop her. Så er der "lidt" mindre arbejde med linkbuilding, hvis det er et område med stærk konkurrence;-)
Nu fremgår det dog ikke hvad webshoppen er om, og hvis det er maling ligger tanken lige til højrebenet.
Det kan dog være en god idé at overveje om kunderne løber væk fra en maler med en webshop på samme site. Her tænker jeg at de måske tænker at ham her vil sælge sin maling. Jeg aner det ikke, men du har nok en fornemmelse af det.
Måske er din webshop om noget helt andet. Det er ret relevant at vide hvad det går ud på mht valg af webshop.
At der er WordPress på dit domæne er ikke nogen forhindring for at køre Prestashop eller Magento samtidigt. Ikke officielt i forhold til hvad jeg har læst, og jeg har heller ikke haft problemer med at køre Prestashop og WordPress på samme domæne. Mangler selv at teste Magento.
Der findes endda WordPress plugins til at integrere WordPress med de to andre webshop-systemer. Jeg har dog ikke afprøvet dem. og fået erfaring med det.
Hvilket shopsystem, der er bedst for dig hænger nok igen på hvad du skal sælge og hvordan. Der har jeg ikke kendskab nok til nogen af dem til at kunne udtale mig. Jeg hælder personligt mest til Prestashop og Magento, da det er "rigtige" shopsystemer - og så ellers WordPress på samme domæne som blog.
Hvis det er maling og tilbehør du vil sælge synes jeg ikke WordPress ligger mest til højrebenet som webshop, da det virker mere omfattende end hvis det bare var enkelte ting. De andre to er jo decideret ment til at være webshops, mens det på WordPress ikke er nogen hovedegenskab, så hvis du er lidt ambitøs med det (hvad jeg er overbevist om du er).
Dog tror jeg det kan være Thomas Frost kan gøre dig klogere på punktet med WordPress webshops, da jeg ved de har arbejdet med et system dertil. På det punkt er jeg FOR WordPress med webshop, da jeg ved han er en af dem, der er superdygtig til SEO.
Mht de webshops hvor du kan leje dig ind per måned, er jeg lidt reserveret. Til din fordel er det så måske ikke nødvendigt at få de store ekstraudgifter på en programmør sætter det op, men det ser ud til at det er nogle stive systemer nogengange. Læste at nogle webshopejere havde valgt sådan et - og de kunne ikke få sat Rich Snippets på. Dvs de koder du kan få brug for at kunne få på, hvis du vil have dine produkter dukker op i Google søgninger med billeder etc. Sidste er en årsag til jeg ALDRIG ville røre ved sådan et system, da det er som at forære konkurrencefordelen til de andre.
En grund til at vælge en af sidstnævnte type ville være at Thomas Rosenstand har skrevet en bog SEO-Tuning til Dandomain. Det at have en af de absolut dygtigste SEO-eksperter til at guide sig igennem hvordan den webshop skal sættes op SEO-mæssigt til 995,- er superbilligt sluppet.
PS: Hvis du vil have bedre hjælp kan du måske fortælle lidt hvad funktioner shoppen skal have, og ændre overskriften til noget mere sigende som "Valg af WordPress, Prestashop eller Magento som webshop". Der er helt sikkert mange gutter herinde med erfaringer med alle 3.