Min erfaring er, at det kommer an på hvor mange penge man søger. Det er vanskeligere at skaffe penge til opstart, da det er meget usikkert. Det var det jeg var ude i en af gangene. Hver gang jeg snakkede med investorer, og ikke kunne vise nogle resultater, men kun ideen, skulle jeg stille med eksterne markedsanalyser, budgetter udarbejdet af revisorer, udtalelser fra folk i branchen etc.
Hvis man kan vise et fungerende produkt, evt. i en skrabet version, og nogle få salg, så er investorer meget nemmere at snakke med. Så har man mulighed for at skrabe sammen, og selv betale for version 1.0 (eller version 0.9), kommer man nemmere fra start.
Hej Carsten,
Hvordan foregik det hele når man kommer ind til en investor? Var det ligesom det man ser i programmet Dragon's Den, og hvilken idé var det du fremlagde?
Et af de projekter jeg fik investorer med på, var et logistik system (software). Jeg skulle bruge 500.000 kr. og det lykkedes at få tilsagn fra en bank og to investorer.
Hele processen og møder med investorer ligger meget fjernt fra Dragon's Den, Shark Tank og lign. Det er bare møder som alle andre, hvor man snakker frem og tilbage. Det er i princippet et slagsmøde hvor man forsøger at sælge anparter af sit projekt.
Det er utroligt tidskrævende, og jeg følte mig lidt som en koordinator for et projekt, hvor opgaven bestod i at gøre alle parter glade. Jeg brugte over 6 måneder på hele forløbet, hvilket ikke er helt unormalt.
Jeg tror at de fleste bruger 3-6 måneder på at få kapital i den størrelsesorden. Og det var jo ikke fuldtids, jeg skulle jo tjene penge under forløbet så jeg kunne betale regninger :-)
Helt enig. At skaffe kapital tager tid og koster penge. Og nej, blot at have en ide, er ofte ikke nok. Der skal helst en prototype til etc. med mindre man har en god track record.