Jeg har set at mange sider i deres checkud-fase har en "tilmeld nyhedsbrev" knap. Og det er jo også fint nok.
Dog har jeg lagt mærke til at mange har den krydset af som standard (så man bliver tilmeldt hvis man ikke gør noget). Er dette tilladt? Eller skal knappen være "fra" som standard?
§6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det. Markedsføringloven, §6 stk. 1
§6 Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser. Markedsføringsloven, §6 stk. 2
Ifølge loven skal modtageren altså aktivt anmode om at modtage dit nyhedsbrev.
Der er dog undtagelser - et tænkte eksempel: Hvis du feks sælger hestesko og har en kunde, der har købt hestesko hos dig tidligere, må du gerne kontakte kunden pr. mail, for at tilbyde ham nye hestesko. Men du må ikke tilbyde ham søm til hesteskoen. Du skal altså tilbyde ham en vare, som er lig den, han tidligere har fået tilbudt. Relaterede produkter er ikke gældende.
Forbrugerombudsmanden har en spamvejledning, som er rigtig brugbar, og bl.a. beskæftiger sig med emnet. Dog er Markedsføringsloven §6 juridisk basis for dette.
Kunden skal, ved informationsafgivelsen (altså, hvor e-mail-adresse indtastes) have mulighed for aktivt at frabede sig nyhedsbreve - altså må checkboxen godt være markeret på forhånd. Er checkboxen markeret på forhånd, må du i nyhedsbrevet kun reklamere for lignende produkter - køber kunden sko, må du ikke markedsføre printere i dine nyhedsbreve. Er checkboxen ikke markeret på forhånd, har du rundt regnet frit spil i forhold til indholdet, så længe det er tydeligt hvad kunden kan forvente at modtage.
altså må checkboxen godt være markeret på forhånd.
Jeg er fantastisk sikker på, at Forbrugerombudsmanden siger, at Nyhedsbreve er noget, man AKTIVT skal skive lov til - altså at checkboxen ikke må være markeret.
Jeg har læst en guide til nyhedsbreve, der sagde at man kun skal give aktivt lov til det, hvis der er tale om B2C-kunder. Der er nogle andre regler for B2B, hvor man også godt må sende til folk, man har handlet med. Det er i hvert fald værd at være opmærksom på, når du læser reglere (altså hvem de refererer til, og om der er nogle kundegrupper, der er undtaget)....
Man må kun sende til b2b kunder, hvis disse ved køb har haft mulighed for at sige nej tak. Har man en webshop, hvor kunden IKKE har mulighed for at sige nej tak ved check out, så er det SPAM.
Der er dog undtagelser - et tænkte eksempel: Hvis du feks sælger hestesko og har en kunde, der har købt hestesko hos dig tidligere, må du gerne kontakte kunden pr. mail, for at tilbyde ham nye hestesko. Men du må ikke tilbyde ham søm til hesteskoen. Du skal altså tilbyde ham en vare, som er lig den, han tidligere har fået tilbudt. Relaterede produkter er ikke gældende.
Hej Thomas, er du sikker på denne undtagelse - jeg kan ikke finde materiale der understøtter dette, så vil rigtig gerne høre fra dig omkring hvor du har disse informationer fra - så vi ikke gør noget forkert;)