|
Nu er den søde tid som SU berettiget overstået, de sidste penge fra staten er rullet ind og eksamensbeviset fra uni bliver underskrevet i denne uge... Nu er der kun en ting der venter: Firmaet og nøj hvor jeg glæder mig! Økonomien er finanseret af banken og en dejlig kassekredit, og pengene er investeret i udvikling. Vores budgetter forudser ikke overskud før starten af Jan08, og udbetaling af løn er derfor ikke en mulighed. Jeg kunne selvfølgelig bruge min opsparing (hvis den eksisterede) men alt er investeret i firmaet. Spørgsmålet ligger så i: "Hvad gjorde i for at få økonomien til at hænge sammen i opstartsperioden" (Det skal lige siges at mit privat forbrug er tilpasset et liv som studerende dvs. 4000 om måneden) |
Økonomi i opstart, hvad gjorde i?
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
- 1
|
Nu er økonomi ikke min stærke side, men forsøger alligevel at bevæge mig lidt ud i junglen af tal. Jeg ville da tro at du i dit budget, skulle have taget højde for privatforbrug, eller løn. I princippet kunne du jo ansætte dig selv, og udbetale det som løn. Er ikke klar over hvilken selskabsform du vælger, sikkert ApS, og er der potentiale i virksomheden skulle der vel være plads til de 4000 kr. i måneden du snakker om? Men jeg er vild med din iværksætter ånd. Jeg kunne finde mange andre, som som det første ville have tænkt på løn til sig selv og ikke værdi i firmaet :-) |
// Jesper Skov
|
|
Gå med aviser? Sælg din krop? Ej, jeg ville ønske at jeg kunne hjælpe dig, men jeg tænker at du nok skulle en tur ned i banken og fortælle dem at du har glemt løn til dig selv, så du er nødt til at forhøje din kassekredit tilsvarende... Held og lykke! |
|
|
|
Hej Jens, Jeg står lidt i samme situation. Jeg er ved at være færdig med uddannelsen, men jeg skal først ud og arbejde for at skaffe kapital til næste projekt. Jeg vil så bruge alle pengene på projektet - Jeg havner nok i samme situation som dig altså. Jeg er så heldig at jeg spiller som DJ i weekender. Det har været et okay studiejob, og vil blive et fint bijob - Sådan rent økonomisk. Jeg har regnet ud at jeg lige kan klare mig for det jeg gennemsnitligt tjener. Jeg spiller så også 3-6 gange om måneden. Jeg har måske et lidt højt forbrug:-) Ideen kunne være et weekendjob af en art. Men 4000,- kun på weekendarbejde, ved jeg ikke om er muligt. Evt. krydre det med noget konsulentarbejde, der er fleksibelt? - Hvis det var muligt. |
|
Da vi startede havde vi brugt hele selskabskapitlen på en mdr. Hele 125.000 kr. *g* Så var gode råd dyre - vi valgte at lave gode samarbejdsaftaler med vores leverandøre om bedre betalingsbetingelser. Vi lånte yderligere penge af vores leverandøre til brug af markedsføring og efter yderligere 6 mdr. var vi på rette kurs igen. Jeg ved ikke om du kan bruge rådet. Vi startede i 2005 og her i 2007 er det ikke længere så hårdt, men med dit gå-på-mod så skal det nok gå. Måske du skulle finde en investor eller partner, som er modsat dig. Vi har delt det meget op - jeg er sælger og min partner er den kreative. Det fungere super. Med venlig hilsen Mikkel K. |
|
Tag et deltidsjob. Hvis du kun skal bruge kr. 48.000 netto, så skal du jo næsten ikke betale noget til SKATtefar og du skal vel bruge omkring kr. 52.000 brutto. Det svarer vel til omkring 10 timers rengøring (indsæt branche her) / uge hvilket jo ikke er ret meget. Jeg havde næsten ingen udgifter udover løn i min første virksomhed da jeg var freelance IT-konsulent. |
Har I et produkt der er færdigt - eller går det hele på at I stadig udvikler på et produkt som først kan sælges senere - og I deraf budgettere med at der først tjenes penge i det nye år. For hvis det handler om at I allerede har et produkt, som blot skal sælges, så er der jo ligesom kun en vej frem....! MVH |
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
|
Vi har vores produkt færdigt inden længe men der vil være en kortere test periode før vi kan tjene noget på det. Men jeg har faktisk lige fundet 5000 da jeg skal være med i et forskningsforsøg. Muhahaha. Hvad man ikke gør for penge :) Så tror min konklusion på det hele bliver, at nu må kassekrediten holde så lang tid jeg finder rimeligt, ellers må jeg tage nogle nattevagter på det lokale sygehus... Tak for jeres råd |
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
Bliv gratis medlem