Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig på SU ??

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg er i gang med at opstarte en enkeltmandsvirksomhed, netop som jeg lige er begyndt på en videregående uddannelse. Jeg har dog lige et par spørgsmål mht SU'en. SU bruger jo mit skattekort, men vil det ændre sig i det øjeblik man registrerer sin virksomhed? Sker der nogle ændringer dér, eller vil det køre videre som normalt? Noget andet er - når man skal lave regnskab, skal SU'en så indgå som en indtægt i enkeltmandsvirksomheden? Så vidt jeg ved er firmaøkonomien og privatøkonomien én og samme, så skal den indgå eller hvordan?

På forhånd tak for hjælpen! :)

Mette

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 23:19

Jeg kan ikke umiddelbart forestille mig at reglerne skulle være anderledes, i forhold til de normale regler vedrørende ekstra arbejde under ens SU-periode. Er det ikke omkring 7000-8000 kroner man må tjene om måneden, ved siden af sin SU? Måske det varierer efter hvilken sats man kører med, det er nok SU-styrelsen der bedst kan besvare det.

Dit regnskab skal udelukkende handle om den økonomi der vedrører firmaet, så hvad du får i SU eller for at slå moster Ernas græsplæne er helt irrelevant her. Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:53

Op til 72.000 i indtjening om året og så begynder SU'en at falde, mener jeg det er.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:58

Spørgsmålet går ikke så meget ud på hvor meget man må tjene ved siden af SU'en, men mere om man stadig har et fradrag, som SU bruger af? Jeg bruger jo mit skattekort med mit fradrag hos SU - men sker der ændringer med dét? 

Tilmeldt 3. May 09
Indlæg ialt: 10
Fra  youCMS / Spang Media Skrevet kl. 00:21

Når du starter virksomhed så skriver du det forventede overskud af virksomhed ind i din forskudsopgørelse. Afhængigt af det beløbs størrelse bliver du opkrævet månedlige b-skatterater af den formodede virksomhedsindtægt.

Hvis du vil vide hvilke dele af din indtægt som har 'fortrinsret' til at bruge af dit personfradrag, så ring eller skriv til SKAT og spørg. De er efter min erfaring ualmindeligt venlige og gode til at afklare den slags spørgsmål. ;-)

Fra København
Tilmeldt 8. Nov 09
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 00:36

Hej Mette

Ang. SU, så vil det i teorien foregå helt som indtil du laver dit firma.

SU + enkeltmandsvirksomhed kræver at man er lidt vaks på hvordan man bedst slipper for at blive ramt af indkomstgrænsen for SU.

DET RIGTIGT VIGTIGE kommer når man opgør hvad du har tjent fra firmaet SAMT hvad firmaet skaber af overskud, da begge disse tæller med til grænsen for hvad man må tjene ved siden af din SU.

Går det dig *rigtig godt* med dit firma, så skal du derfor : få afmeldt SU eller omdanne firmaet til et kapitalselskab(f.eks. APS).

Jeg startede selv med enkeltmandsvirksomhed, men gik over til APS, da det begyndte at gå godt samtidigt med at jeg var under udd.

/Niels

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)