Hej René,
Jeg har fået vores chefjurist her hos e-mærket, Caroline Appleyard, til, at kigge på sagen og hun fortæller at svaret er: Ja, NETS stiller krav om, at der skal være aktiv accept af handelsbetingelserne.
NETS følger de nordiske Forbrugerombudsmænds standpunkt til handel og markedsføring på internettet, hvoraf det fremgår, at man skal acceptere aftalevilkårene:
”6.1.7. Aftaleindgåelsen bør være sådan indrettet, at forbrugeren skal arbejde sig gennem aftalevilkårene for at komme videre i aftaleindgåelsen, fx ved at ”scrolle” ned over vilkårene. Alternativt kan aftalevilkårene præsenteres via et link. Uanset fremgangsmåden skal forbrugeren aktivt acceptere aftalevilkårene, fx ved at klikke af i en boks. En sådan boks må ikke være udfyldt på forhånd.”
Lidt ekstra info:
Når ordet ”skal” anvendes i standpunktet, så følger kravet af markedsføringslovene og eventuelt anden forbrugerbeskyttende lovgivning. Når ordet ”bør” anvendes angiver det en anbefaling. Forbrugerombudsmændene har ikke taget stilling til, om det i alle tilfælde vil være i strid med loven ikke at følge en sådan anbefaling, men vil vurdere dette konkret.
Håber det hjalp dig videre.
Venlig hilsen
Toke (og Caroline)
e-mærket