Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investor og medejere er interesseret, hvordan fordeler jeg ejerskab?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Bredsten og Varde
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at starte et projekt på at sammensætte et firma med høj vækst rate op.

Jeg har fået flere henvendelser fra investorer og firmaer der vil bidrage med deres service.

Det jeg har er et koncept der kommer fra mit tidligere firma, Det indeholder egne udviklede produkter og forhandler aftaler. Markedet er i rivende udvikling i EU, og jeg vil med på bølgen da jeg har produkt, koncept og erfaringen.

Der er andre der kan se ideen, de tilbyder kapital, og flere firmaer tilbyder deres arbejdskraft i form af varer og ydelser fra deres firma, som "reklame materiale" "webshop med markedsføring" "grafik" Eller arbejdskraft i dagligdagen som med i firmaets daglig drift.

Mit spørgsmål er, hvordan fordeler jeg ejerskab, andele osv.

Jeg tænker hvis jeg går sammen med 1-2 andre om den daglige drift. Og vi har 3-4 firmaer der giver løbende service mod hvad? Overskudsdeling, aktier eller ejerskab? Og investorerne, hvordan tilfredsstiller man dem og sig selv.

Jeg kender ikke til hvordan man bygge sådan noget op, skal vi over i noget med A og B aktier, eller ene ejerskab hvor indskydere får procentvis overskudsdeling. Hvad vil være den bedste sammensætning der vil være mest motiverende for alle. Samt firma som er skruet sådan sammen så jeg føler sikkerhed på at jeg ikke kan miste mit ejerskab ved udskydelse?

Mange tak,

Hilsen 

Lisbeth

Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lisbeth, 

Faldt lige over dit indlæg og vil gerne komme med lidt input, da jeg selv tidligere har startet flere firmaer, hvor denne type modeller har været i spil. 

Først vil jeg sætte mig ned og vurdere, hvem af de omtalte leverandører, som er "nice to have" samt "need to have". Her tænker jeg på at hvis det er et teknologi tungt produkt kan en teknologi leverandør var fornuftigt at knytte tæt til dig. Hvis det ikke er tilfældet skal du nok overveje, om de "blot" skal tilknyttes som leverandør for "investerede" penge. 

Min erfaring siger mig, at du skal være godt på vagt overfor "reklame materiale, webshop med markedsføring samt grafik" da disse ydelser kan "købes" til meget fornuftige priser. Men dertil skal nævnes, at det er et MEGET broget marked og du skal være sikker på at du får de rigtige leverandører/samarbejdspartnere på netop disse områder. 

Men når du er interesseret i at finde en løsning omkring "commitment" gennem medejerskab, overskudsdeling eller lign. så vil jeg foreslå dig at overveje følgende model. 

1. Det lader ikke til at du kender de pågældende leverandører, så jeg vil ALDRIG lave noget omkring medejerskab før du er tryg ved dem. Dette sker kun ved at I arbejder sammen gennem længere tid. 

2. Det betyder, at du skal have noget kommitment fra dem, hvor deres output står mål med den succes I er i  stand til at skabe sammen. Så en form for overskudsdeling, hvor der opstilles nogle parametre, som der kan måles på. Hvis I så sammen opnår denne succes og du er glad for samarbejdet, så skal der være en option på en form for medejerskab. Du skal sikre, at hvis de tror på deres egne evner så er de også indstillet på denne form for samarbejde.

3. Investorer er en helt anden snak. Her skal der være en plan for etablering, vækst samt at de skal kunne se en "exit" mulighed inden for en given årrække (ex. 5 år.) Der findes mange typer af investorer, hvor nogen kommer med død kapital og forventer at du kan køre hele projektet. En anden er aktiv kapital, hvor investoren kommer med viden fra branchen, stort relevant netværk eller har mulighed for at sikre et stort salg gennem deres eksisterende virke. 

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår din sidste tanke omkring at miste ejerskab ved udskydelse?

Der er som du nok kan fornemme mange mulige scenarier, som igen afhænger meget af din situation, ønsker og muligheder. 

DU er meget velkommen til at tage fat i mig, så kan vi tage en snak omkring et setup som kan være interessant for dig, set fra din side, som projektejer og iværksætter.

Smid mig en personlig besked med mail eller nummer, så giver jeg dig et kald, hvis du har lyst. 

Håber du kan bruge overstående til noget. 

/Rasmus

 

CACTUS  mod tømmermænd - www.cactusgroup.dk

Kvalitets golfrejser til fornuftige priser - ClassicGolf 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Overvej om det er medejerskab de skal ha, eller om ikke det er en royalty eller andel i overskud på det som de konkret stiller ex arbejdskraft, maskiner eller knownhow tilnrådighed for.
Hvis nu det var legepladsudstyr, så kan man sagtens tænke sig en trævirksomhed/snedker, der har overskudskapacitet, gerne vil levere en del arbejde eller maskinkraft gratis til et projekt de tror på, mod siden at få del i overskud, eller medejerskab.
Jeg ville se på en løsning hvor de fik royalty som overskud på præcis det eller de produkter de stiller sig til rådighed for og ikke andet.
Hellere en høj produktrelateret royalty end en masse medejere med komplicerede ejeraftaler
40% på gyngestativ A overskud, 50% på vippehest B osv.
Det gør det mere fleksibelt når de måske medvirker helt forskelligt
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)