Jeg tror desværre det sker inden for de fleste brancher, grossister ser ikke netbutikker som en yderligere kanal, men som nogle som kun er ude på at ødelægge markedet.
Tim
Køb kompatible billige dymo labels og spar penge på dine forsendelser.
Et er jo at de rent juridisk er forpligtet, og måske endda dømt til ikke at måtte diskriminere, fordi de har en dominerende position. En anden ting er at de gør det alligevel, og hvad kan en enkelt person så gøre ved det ? Jeg kan vise dem domsafsigelsen, men jeg er ret sikker på at det skader min forretning mere end det gavner den i længden. Vi vil formodentlig bare opleve urimelige priser, gebyrer, problemer med leverancer og lignende, for at de kan slippe af med os igen.
Så selv med loven på vores side, så tror jeg ikke der er meget at gøre for den enkelte virksomhed, indtil man selv er ved at være dominerende på markedet.
Jeg tror, at vi er inde i en tid, hvor den større og større omsætning fra netbutikker medfører, at leverandører/grossister finder ud af, at det kan betale sig at satse på nethandel. Det er garanteret et langt træk, men i den periode handler det om at positionere sig og gøre nethandel mere og mere "indbydende". Det er ikke mange år siden, at vi som forbrugere var skeptiske overfor at handle på nettet. Var det nu sikkert nok? Bliver vi ikke bare snydt? etc. etc. I dag, er der stadig skeptikere, men de bliver færre og færre - og det tror jeg også sker og fortsat vil ske mht. leverandører/grossister. En af de store hurdler - som jeg ser det - for de forbrugere der fortsat er skeptiske, er det manglende "ansigt" eller den fysiske "kontakt". Det samme tror jeg gør sig gældende for de grossister, der fortsat ser på nethandel med skepsis.
Nu distribuerer jeg selv varer og der er masser af gode grunde til at udvælge forhandlere. Og selvfølgelig bestemmer man fuldstændig selv hvem man handler med. Og det gør en grossist selvfølgelig også.
Hvis du har en webbutik og ønsker at forhandle en bestemt vare så er det som følger:
Jeg har en vare med en vejl. udsalgspris på 49.95 og der er der taget højde for en tilstrækkelig avance til butikkerne. En vinduesbutik ligger med væsentligt højere driftsomkostninger end en webbutik og hvis en webbutik sælger varen markant billigere end butikken så gider butikken ikke at føre den. Eftersom der er langt bedre salg igennem en butik og jeg mister butikken ved at handle med dig så er det da indlysende selvundergravende at forhandle med dig.
Tough luck men sådan er det. Du vil jo heller ikke drive forretning på en måde der ender med at ødelægge din egen!
Jeg kender ikke til ret mange webbutikker inden for min branche (børnetøj) der sælger varerne markant billigere end i butikkerne. Jeg kunne godt tænke mig at der blev lavet en undersøgelser over omkostningerne ved at have en fysisk butik og en webbutik. Hvis en webbutik skal op og have den samme omsætning som en fysisk butik, så kræver det både ansatte, omkostninger til lager og ikke mindst meget høje månedlige marketingsomkostninger. Jeg tror det handler meget om uvidenhed. Varerne sælger langt fra sig selv i en webshop.
Hilsen Lene
www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn
Jeg har ikke direkte oplevet diskrimination, men en leverandør som ligesom ville bestemme hvordan forretningen skulle gå, og hvilke andre produkter jeg måtte sælge.
Det sjove er, at det var den mindste leverandør. De store var der ingen problemer med.
De begyndte så også at spille mig op mod deres nuværende kunder. De snakkede om hvor dårligt deres nuværende kunder klarede sig, og det gad de bare ikke
Hele vejen igennem samtalen skulle vi ligesom bevise at vi var "værdige" til at sælge deres produkt. Jeg havde ligesom forestillet mig at det var omvendt. Men det er der åbenbart forskel på.
Arbejder med ejendomme i Aalborg gennem Holm Ingemann
For jeg har prøvet nogen af de store mærker og vil have em i salonen men nej det kan jeg ikke pga konkurrance med tøj butikker... er der nogen som ved hvor man kan komme i kontakt med nye tøjfirmaer