|
Jonas Jacobsen:Er det ikke sådan i en lang række af livets forhold, at vi påpeger visse ting, som der ikke er nogen umiddelbar løsning på? Arbejdsløshed blandt unge, demografiske forandring med for få unge og for mange ældre, for høje lønninger som gør at vi ikke er konkurrencedygtige osv?Din ingangsvinkel er yderst logisk: det er virkeligheden og derfor agerer jeg udfra de muligheder, som jeg har her og nu. Dermed så udsætter du, hvornår det rammer dig - men du udsætter det kun for på et tidspunkt vil det også ramme dig.Så spørgsmålet er om ikke option 1 er den bedste for alle på lang sigt? Tag fat om tyrens horn og påpeg, at her har vi altså et problem...
Der er løsninger på det meste her i livet - og netop de for høje lønninger er et af problemerne, der kan løses ved en minimalstat. Men det er en anden diskussion.
Nej - jeg udsætter ikke noget. Jeg adopterer virkeligheden, som den er - måned for måned. Og online markedet er så enormt og givtigt (og vil vedblive at være det), at løsning 1 ikke er interessant for mig. Der er ganske enkelt flere penge i option 2, og den gør det også muligt for mig at leve på den måde, jeg har valgt at leve på.
Men ligesom det ikke er for alle at arbejde i en købmandsbutik er det heller ikke for alle at trives i et evigt omskifteligt marked. Og der tror jeg, hunden ligger begravet: Det handler om at finde det, man temperamentsmæssigt trives med. Og det kræver lange hår på neglene at være i Googles vold på et eller andet niveau - og det kræver et bredt perspektiv, for lægges alle æg i én kurv, gør det ondt, når Google rasler med sablen.
Så nej - det rammer mig ikke på en måde, der gør ondt. For jeg har sikret mig tilpas med skibe i søen online til, at jeg klarer mig gennem de bølgeskvulp, der er og altid vil være.
P.S.: Din "aftale" med Google som bibliotekar kan du til enhver tid opsige ved at ekskludere googlebot fra dine hjemmesider. Så kan de ikke "stjæle" dit indhold.