Nå, den lå lidt i luften. Jeg har kun været ansat en ½ måned og der er blevet aftalt at lønnen skulle gå ind den sidste i måneden, men det gjorde den bare ikke. Der er tale om et funktionær ansættelses forhold, hvor jeg har fået et udkast til en kontrakt som jeg ikke har underskrevet endnu. Hvor længe kan virksomheden tilbageholde lønnen og skal jeg reagere med det samme. Jeg tror at virksomheden gerne skubber lønnen til næste udbetalingstermin (næste måned). |
Det kommer jo helt an på hvor godt du kan lide dit arbejde, husk på, at de første 3 måneder skal der ikke specielt meget til før de kan fyre dig lovligt.
Så hvis du kan lide dit arbejde, så vil jeg vente til næste måned og se om de ikke kommer ind der (og så gå ned i banken og forklare dem sagen hvis det er sådan at økonomien trykker)
Jeg har selv været i den situation, og også som fuktionær, og det var simpelthen fordi de ikke kunne få de oplysninger de skulle have i tide (skattekort, pension ol) skattekort fordi det stadig var opholdt af tidligere arbejdsgiver da jeg skiftede arbejde midt i måneden, og tidligere arbejdsgiver jo så også skulle bruge det for at udbetale løn d. 31
Hvis du ikke gider have dit arbejde særlig længe, så går du til mester og brokker dig over at du ikke har fået løn, og så vil han komme med en undskyldning om at lønperioden kører fra d. 19-18 f.eks. og at de ikke kan udbetale din løn for de 14 dage da det kører elektronisk og de ikke kan ændre i det, da systemet ikke har oprettet en lønudbetaling den måned fordi du først er startet i næste måneds lønturnus.
(Ved godt at funktionærlønnede får "forudbetalt" 14 dage i sådanne lønturnusser, men hvis man starter d. 19 så er der noget om snakken med at systemet ikke kan finde ud af at du skal have de 14 dages "forudbetaling" uden at have tjent løn i starten af turnussen)