Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salgsbod på strøget.. bøde uden tilladelse!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 02:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Har fundet ud af, hvis man skal have en salgsbod et sted på strøget skal man have en tilladelse af den lokale politimester.

Hvad nu hvis man gjorde det uden tilladelsen og politiet kom forbi og spurgte efter noget papir..

Ville man få en bøde, blive bedt om at gå, meldt til skattevæsnet.. Ja, hvad ville der ske?

Tilmeldt 23. Jan 07
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 07:02
Afhængigt af om det er mad eller ting der sælges skal du have, som du selv siger, tilladelse fra politiet. Men er det mad og drikke skal du også søge en seperat tilladelse til dette. Jeg kender nogen der har levet af dette... og de siger at der vanker bøder til dem der ikke har sine tilladelser i orden og i nogle tilfælde konfiskerer politiet dine ting. om de også melder dig til skattevæsenet ved jeg ikke... men det skulle da ikke undre mig. Så tag hellere og få de papirer i orden, det kan ikke være så svært.

Hilsen Sue

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 08:37
I bedste fald bliver du smidt væk.

I værste fald er der en flok politiaspiranter på oplæring, og så har de mere end rigelig tid til at konfiskere dine varer, dine kontanter, kropsvisitere dig som en anden pusher, og derefter tiltale dig for overtrædelse af vejloven og næringsloven, så du må en tur i retten. Been there :-)

Det er iøvrigt en misforståelse at man skal have tilladelse af politiet. Du skal have tilladelse af kommunen, i København hedder det vist "vej og park". Men du kan være 100% sikker på at få afslag, hvis du som lille firma/privatperson søger om tilladelse til at sælge dine varer på gaden i København.

Tilmeldt 23. Jan 07
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 09:51
Man skal også have tilladelse af politiet, da de skal kende alle aktiviteter selvom disse er godkendt af kommunen. Det er bla. en lejlighedsbevilling. Og ja, selvfølgelig bliver du smidt væk som Allan skriver...

Min onkel har solgt smykker på strøget i 25 år og haft en "alternativ" bod på Cristiania... han fik bevilling af kommunen  men politiet skulle også godkende hans "virksomhed" for de som ikke havde papirerne i orden fik både bøder og andet.

Men om reglerne er lavet om siden 1999 ved jeg ikke.

Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:58
Hvorfor kan man være 100% på det?

Jeg ser da ikke andet end bittesmå boder, og folk der smider et tæppe ud med deres varer på.. det ser da ikke ud til at de arbejder for et verdensomspændende gadesælgerfirma ?!

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 13:04
Det er lidt det samme som at køre for stærkt. Der er masser der gør det hver dag.

Nogen bliver snuppet og straffet, andre slipper.

Politiet har som regel ikke ressourcer til den slags. Men når aspiranterne skal oplæres kan det bl.a. være den slags de bruger energien på, og ellers er det min oplevelse, at Politiet kun skrider til handling, hvis de får klager over sælgerne.

Så sælg du bare dine ting på Strøget. Det går sikkert fint, men som du nok selv havde fornemmet, så er der en risiko forbundet med det.

Fra Kbh
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 14:36
Som man råber i skoven får man svar..

Der udstedes tilladelse til fast forretningssted på offentlig vej af Vejmyndigheden. For københavns kommunes tilfælde Center for Veje og Renhold (tidligere vej & park). Her har man stadesystemet, om hvilket det gælder man skal stå på venteliste i afsindig lang tid for at komme i betragtning. Endvidere er folk på førtdspension fortrinsberettiget på ventelisten, hvorfor almindelige kreative iværksættere bliver sprunget over i systemet. Reglerne i det nuværende stadesystem blev vedtaget i 1999 i borgerrepræsentationen... men Bondam og Ritt har gang i kedlerne for at støve systemet lidt af. Det bliver nok en 2008-ting.

Driver man gadesalg uden tilladelse fra Vejmyndigheden overtræder man politivedtægten for Københavns Kommune. Det er her politiaspiranterne kommer ind i billedet. Man kan også blive bortvist af tilsynsfolk fra Center for Veje og Renhold.

Og nej, det er ikke fint at sælge ting på strøget efter "går den så går den"-princippet. Der er en årsag til det er forbudt. Byens hovedstrøg mister simpelthen sin værdi long term. Det går udover turismen (selvfølgelig primært den eksklusive), som igen smitter af på rigtig mange erhverv i byen. Det starter med uautoriseret forstærket indianermusik over sigøjnere med plasticdimser i munden der kan sige sjove lyde, forbi østeuropæere med en kugle under den ene af træ æsker (En kugle som sjovt nok forsvinder helt når der er kunder i butikken), et sving omkring de 8 autoriserede boder på gammel torv, som så har kopi-varer de ikke må have, til solbriller på et klapbord klods op af dyre modehuse i den anden ende.
Jeg siger forget about it, og vil ikke som meget som i nærheden af opmuntre nogen der har lav nok moral til at trodse reglerne. Jeg vil næsten hellere opmuntre aminofolk til bare at bryde hastighedsgrænserne, hvis det kan give dem flere kroner til iværksætterbiksen.... men kun næsten - for gode menneskers kære kan blive ofre for trafikuheld afledt af for høj hastighed... og den slags kan min samvittighed ikke bære.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)