Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bedste firmatype til 2?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 27. Oct 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer,

Jeg er ved at starte en webshop sammen med en anden, og i den forbindelse kunne vi godt bruge lidt råd mht. hvilken type firma der er smartest.

Vi er som sagt to, og vi skal eje 50% hver.

Det er noget vi starter op sideløbende med fuldtidsjobs, men vi brænder begge for det og kan alligevel bruge en del tid på det. Jeg vil derfor tøve med at kalde det på hobbyplan, men samtidig har vi heller ikke 24 timer i døgnet til det.

Da det som sagt er noget vi vil prøve af og se hvordan det udvikler sig, er et ApS totalt overkill, da 125.000 er alt for meget at skyde i det til at starte med. Og det kan vel ikke være en enkeltmandsvirksomhed når vi er to.

Hvad ville i anbefale vi gør?

Vi ville sætte pris på nogle gode råd/forslag! :)

På forhånd tak.

Fra Vejle
Tilmeldt 31. Jul 12
Indlæg ialt: 48
Fra  Komtil I/S Skrevet kl. 16:17

Hej ;)

Jeg har selv lige været i samme situation som dig, om min kammerat og jeg startede et I/S firma (interessentskab) så laver i bare n I/S kontrakt dem kan i finde mange standard af på google :) for at oprette I/S firma http://www.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/Start_IS starter i der :)

Håber det hjalp på dit spørgsmål;)

Med venlig hilsen

Patrick Corell

App programmør

Fra Farum
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 16:21
Fra Glostrup
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 54
Fra  shipbeat.com Skrevet kl. 16:29

Jeg kan godt have overset en lille teknikalitet, men er indskuddet i et APS ikke 80K.

Husk at varerlager, webshoppen osv kan bruges som en del af indskuddet. Og det løber desværre hurtigt op.

Held & Lykke med shoppen.

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 16:34

Patrick:

Ja, et interessentskab vil nok være en god løsning for jer, men husk, at der er personlig hæftelse for et interessentskab (I/S).

Med venlig hilsen

Patrick

Ud over personlig hæftelse, er hæftelsen også ubegrænset og solidarisk

Fra Farum
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 16:37

Stiven:
Ud over personlig hæftelse, er hæftelsen også ubegrænset og solidarisk

Nemlig!

Fra Skanderborg
Tilmeldt 20. Apr 12
Indlæg ialt: 598
Fra  Stokholm Jewelry Skrevet kl. 17:03

Hej , 

Den bedste løsning vil helt klart være et I/S Selskabs. 

Best regards / Bedste hilsner

Frederik - Stokholm Jewelry 

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 17:19

Men henvisning til de utallige gange hvor forskellige partnerskaber pludselig er gået surt, folk er blevet uenige om en beslutning, eller den ene part har brugt lidt for mange penge i smug eller på et eller andet tosset indkøb og den anden så pludselig skal betale 50% af regningen m.v. Så vil jeg aldrig anbefale et I/S eller lignende solidarisk hæftende selskabsformer, medmindre man vitterlig ikke kan skaffe de 80.000 til indskud til et ApS, eller man er gift og derfor hænger på den andens gæld alligevel. ;-)

Samtidig kan man overveje om det er en god ide at lave en virksomhed hvis man ikke kan skaffe 80.000 i start-kapital. Jeg siger ikke det ikke er, men det kræver penge at komme i gang og især med en webshop, hvor der skal købes varer ind, laves markedsføring etc. På den måde bliver 80.000 hurtig en god måde at få et seriøst og professionelt commitment fra alle parter (at hver især skal skaffe 40k før projektet går i gang). Så ved alle parter hvad de hver især satser og har fået mulighed for at afklare at de kan tåle at tabe pengene.

Det er så nemt at lade sig forblænde af opstartsfasens gode humør og alle parters velvillighed, og derfor acceptere solidarisk hæftelse m.v. fordi man bare hurtigt skal i gang, men når virkeligheden rammer, det går galt, eller en af partnerne laver en fejl der koster virksomheden en stor gæld og måske lukning, så kan det lynhurtig skabe dårlig stemning som modarbejder muligheden for at finde en løsning på problemerne, da det altid vil rumstere i hovedet at det var part a, der er skyld i at part b nu også risikerer hus og hjem etc, så forsvinder den gode dynamik og man havner lynhurtig i en ond spiral hvor samarbejdet ikke fungerer.

Et ApS med begrænset hæftelse fjerner den slags bekymringer for alle parter og risikoen for at en uheldig situation i virksomheden forplanter sig til en årelang strid mellem to før gode venner er væsentlig mindre.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 17:23

Husk yderligere på at hvis i skyder 80k i det og i ikke skal bruge alle pengene til opstart, så er det stadigvæk godt at have pengene stående i firmaet til en regnvejrsdag.

Ligeledes skal i forvente at PBS kigger venligere på jer når det kommer til ansøgning om kortaftale m.v. hvis virksomheden har penge på kistebunden, da de forventer at i som virksomhed har noget at stå imod med.

Skulle projektet vise sig ikke at bære frugt og i ikke har brugt alle 80k endnu, kan i jo altid tage dem tilbage ved lukning af virksomheden.

Sidst men ikke mindst vil i også fremstå mere seriøse hos jeres leverandører af produkter m.v. i startfasen, som et ApS, end et I/S, da de kan se at jeres firma har en hvis mængde kapital og derfor formodentlig har råd til at betale eventuelle regninger.

Fra Bredsten og Varde
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 17:26

Hej Colorrush,

Hvad med et S.M.B.A, selvskab med begrænset hæfte?

Hilsen

Lisbeth

Designer

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)