Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma - Krav på bogføring hvis man bruger VSO?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 24. Aug 08
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg vil bruge VSO for regnskabsår 2012 (Virksomhedsskatteordningen)

Er der nogle specielle krav på bogføring for at deklarere/rapportere  beløb opsparet i virksomheden?

Jeg bruger e-conomic og har et erhvervskonto på danske bank. Alle indbetalinger kommer ind på mit erhvervskonto og når jeg hæver penge til mit private konto så laver jeg en bankoverførsel fra erhvervskonto til min private bankkonto. I e-conomic bogfører jeg dette som en mellemregningstransaktion (6135 - 5820)

1) Jeg har altså kontoer 5820 (erhvervskonto), 5830 (mastercard knyttet til erhvervskonto) og 6135 (indskud/hævning) og jeg håber det er nok for at rapportere hvad som er opsparet i virksomheden  (+ indtægter - omkostninger - hævning = opsparet i virksomhed ) Altså det beløb som findes på konto 5820  + 5830   og så skal jo det jeg har hævet privat (summe af transaktioner på konto 6135 under 2012) angives som privat indkomst

Er oven OK for at rapportere opsparet beløb? eller skal der skabes en særlig transaktion i bogføringen for det beløb som opspares?

2) Er det opsparet beløb enligt oven per den sidste december 2012 som skal angives til skat (for at dette skal beskattes med 25%) og er det OK at hæve del av dette beløb den 1. januar 2013

jeg bruger standardkontoplan i e-conomic. Jeg er en konsulent så der findes intet varelager eller andre passiver/aktiver i firmaet foruden de penge som findes på 5820/5830.

Med venlig hilsen

Aarto

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 23:13
Hej Aarto,

Virksomhedsordningen kan være en langhåret affære, hvis ikke man har helt styr på det. Den kan derfor være en god ide med en revisor eller erfaren bogholder/regnskabsmedarbejder til denne del.
Når det så er sagt, så har de såkaldte konti i virksomhedsordningen længe forvirret mange. Som udgangspunkt skal du ikke have andre konti indarbejdet i din kontoplan, end du normalt ville i forhold til evt. Egenkapitalgruppen (egenkapital primo - årets resultat - privat hævet og evt. Andre særlige egenkapitalposter). De poster som føres i virksomhedsordningen er alene af skattemæssige virkning. Heraf følger indskudskonto, mellemregningskonto, , konto for opsparet overskud m.v.

Disse poster opgøres hhv. Primo første år, samt ultimo hvert år og danner grundlag for en række af de fordele som virksomhedsordningen omfatter, fx. Kapitalafkast og udjævning af resultat(opsparet overskud). Det skal hertil nævnes, at det du henlægger som opsparet overskud ikke er helt skattefrit, da du skal afregne en aconto skat på 25%, som dog godskrives dig når du senere hæver af dette (= lavere beskatning ved hævning heraf i et senere år).

De eneste reelle krav du her og nu skal være opfyldelse af bogføringsloven, særskilt bankkonti fra privat økonomien og årlig udarbejdelse af regnskab, som kan danne grundlag for videre skatteberegning.

Hvis du har mod på, at lære mere herom og selv give dig i kast med virksomhedsordningen, kan du evt. Skrive så skal jeg gerne smide nogle gode links og navne på litteratur, som kan give dig den grundlæggende forståelse heraf :)

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:33

Vil bare nævne, at jeg mener du skal bruge en HÆVEkonto til de beløb du hæver til dig selv. Mellemregningen bruges til konto der beskriver låneforhold mellem ejer og virksomhed under året.

Vil også nævne, at hvis du bare er konsulent for EN virksomhed, kan du risikere skat vil hævde du er lønmodtager (det vil de formentlig hvis de checker) specielt når du ikke har andre aktiver/passiver, så ligner du en lønmodtager som af skattemæssige årsager, eller fordi arbejdsgiveren ikke vil give ansættelse for at undgå opsigelsesvarsler osv fakturerer som virksomhed i stedet.

Hvis du arbejder for flere forskellige og har risikoen osv, så vil skat næppe protestere, så det var bare et punkt jeg ville pege på. Man vælger ikke frit om man er selvstændig, hvis man faktisk arbejder som lønmodtager og skulle betale a skat osv

Endeligt er jeg enig i, at VSO er en ret langhåret affære som revisorhjælp ofte betaler sig i, specielt hvis man har indtægter der af topskatteårsager, får en til at hælde mod VSO, men ja - der er intet krav

vh

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 24. Aug 08
Skrevet kl. 09:13

Tak for jeres svar.  Det er nok bedst jeg snakker med en revisor

/Aarto

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 09:48

Vso kræver ar bogføringsloven er overholdt. Bogfører du nogenlunde pænt skal du ikke foretage dig andet.

Men når skatten skal regnes skal der en revisor indover. Det kan være langhåret udregning. Revisorer bruger selv et system til det, da de færreste kan regne en vso korrekt (med forbehold for alt) i hånden :).

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 24. Aug 08
Skrevet kl. 17:08

Et spørgsmål til..

Har det nogen betydelse hvis jag fører pengeren fra mit erhvervskonto til mit private sparekonto under året?  Eller er det vigtigt at pengene forbliver på erhvervskonto for at det ikke anses være en hævning?

Med venlig hilsen

Aarto

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 347
Fra  Art-tek Ingeniør Rådgivning ApS Skrevet kl. 17:15

Aarto. Ja desværre er jeg selv kommet i samme problem, da jeg hævede nogle penge fra firmakontoen til privat, og troede at jeg kunne bare sætte pengene ind igen.... Men ifølge de 2 revisorer jeg talte med, går det ikke. Pengene som bliver hævet ud en gang, kan ikke blive indført igen i regnskabet og defor skal der betales peronskat af dem.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:37

Du kan ikke hæve penge i løbet af året, uden at disse penge beskattes af personskat.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 24. Aug 08
Skrevet kl. 10:06

Tak for jeres svar!  Så bliver pengene på erhvervskontot :-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)