Hej Allesammen Jeg har et spørgsmål angående følgende:
Hvis jeg får en besøgende på mit website, som kommer fra en søgemaskine efter at denne har søgt på et ord eller sætning som gør at han klikker på mit link, kan man da omdanne denne besøgendes søgeord fra søgemaskinen, til en handling på et website fx en reklame som afspejler personens søgning i søgemaskinen? Tror jeg ville kunne skabe nogle utroligt gode leads.
Er der nogen der kender en som vil/kan lave et script eller lign. der kan dette, eller som ligger inde med noget software der kan klare dette.
Mvh
Kim Sand Sørensen |
Ja, det er der mange der har gjort gennem tiden - det er ganske let. Det er bare sjældent, nu om dage, at man får besøgende på en side på meget mere end nogle få ord, men der er undtagelser. I gamle dage, da kataloger som Yahoo var rigtig store, var det langt mere almindeligt at ranke godt på flere helt forskellige ord, og så giver det rigtig mening at lave denne tilpasning.
På nogle af mine foredrag bruger jeg cars.com som et eksempel på hvordan man kunne bruge denne teknik. Cars.com ranker i f.eks. Google fint på både "used cars" og "new cars" men forsiden der linkes til fokuserer på begge dele - nye OG brugte biler. Med et ganske enkelt script kunne de tilpasse siden det som folk faktisk har søgt efter - nye eller brugte biler.
Det letteste er at lave det hele server-side. Du skal have fat i det http field i requestet der hedder: HTTP_REFERER - dette indeholder adressen på den side folk klikkede sig ind fra - i dette tilfælde et søgeresultat. Hvis du kigger på på denne streng fra en google søgning kunne den f.eks. se således ud, ved en søgning på Amino:
Der kan være varianter i denne streng alt efter hvordan du søger, men det der altid er det samme, og som du skal kigge efter er det parameter der hedder "q" - det er her Google gemmer søgeordet
q=amino
Desvrre bruger ikke alle søgemaskiner samme parameter navn, så du bliver nødt til at tilpasse dit script for hver eneste søgemaskine du vil inkludere. Derudover kan encodingen godt drille lidt da de heller ikke alle benytter den samme - men så er der også lidt at hygge sig med for dine udviklere :)