Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af softwareudviklingsvirksomhed? køb af udstyr?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, som overskriften siger, har jeg tænkt mig at starte et softwareudviklingsvirksomhed. Hvor jeg selv står for udviklingen i starten. Jeg har derved læst at jeg kan købe udstyr(bærbar, devices etc.) til virksomheden uden at betale moms hvis jeg lader mig momsregistrere? Men så har jeg også læst at det ikke vil kunne lade sig gøre, hvis det er en hobby virksomhed

Så spørgsmålet er måske mere præcist. Skal jeg bare købe de ting jeg skal bruge for mine egne penge i første omgang eller skal jeg igennem junglen med moms etc. da det vil være en fordel for mig? 

Beklager... Alle de spørgsmål... Men er en lille smule forvirret :)

Tilmeldt 25. Feb 12
Indlæg ialt: 131
Skrevet kl. 21:44

Jeg følger lige med :)

Fra Nørresundby
Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 148
Fra  NemTilmeld.dk Skrevet kl. 22:27
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 22:28

Moms er først relevant når du tjener mere end 50.000 kr/året! Men man kommer jo langt for meget få penge idag! Du har vel allerede en computer og alt efter hvad du skal udvikle er der massere af billige muligheder

Tilmeldt 27. Aug 12
Skrevet kl. 22:34

Jeg har allerede en computer, men det er firma computer. Men da jeg har sagt op, vil jeg så ikke have nogen(endnu). Det egentlig bare derfor :) jeg har læst man kan lade sig momsregistrere når som helst. Men det er bare et krav at man momsregistrere sig hvis man tjener mere end 50.000

Tilmeldt 27. Aug 12
Skrevet kl. 22:35

Vil det sige det bedst kan betale sig for mig at lade mig momsregistrere? Men kan jeg overhovedet det? hvis nu jeg ikke har overskud?

Fra Nørresundby
Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 148
Fra  NemTilmeld.dk Skrevet kl. 22:52

Hvis du momsregistrerer dig følger der også nogle krav med om du skal til at lave regnskaber.

Man behøver ikke have overskud for at blive momsregistreret.

Hvad der bedst kan betale sig skal du selv regne ud. Der kommer til at gå noget tid med administration - hvilket måske kunne vente til du havde godt gang i omsætningen hvis du ventede.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:54

Ja, bliv momsregistreret med det samme, og få momsen på indkøbt udstyr, SW licenser etc. retur. Kan ikke se hvad argumentet for ikke at lade sig registrere skulle være. Du kan vælge at gøre det nu, og få momsen retur på dine indkøb, eller om 1-2 måneder hvor din omsætning kræver en registrering.

Det er ikke en jungle, det er faktisk minimalt hvad du skal oplyse. Og du skal jo alligevel føre regnskab, selvom du omsætter for mindre end 50k, og ikke er registreret.

Mvh Carsten

Tilmeldt 21. Aug 06
Indlæg ialt: 292
Fra  WebSafe Skrevet kl. 22:57

Momsregistrering har ikke noget med overskud eller underskud at gøre.

Hvis du er momsregistreret skal du skrive regninger på din pris plus moms, ellers blot på din pris.

Hvis du er momsregistreret kan du modregne moms på dine forretningsindkøb, ellers må du selv betale momsen.

Det samme gælder for dine kunder.

Hvis de er momsregistrerede kan de modregne momsen til dig, ellers må de selv betale den.

Så hvis dine kunder mest er private kan det betale sig at vente med momsregistrering til du har en omsætning over 50.000,- for så kan du skrive regninger uden moms.

Og hvis dine kunder mest er momsregistrerede er det bedst at du også er det, for så kan du modregne momsen - og dine momsregistrerede kunder er vant til at få regninger plus moms og vil måske finde det mindre seriøst, hvis ikke du er momsregistreret.

Meget firkantet beskrevet!

Tilmeldt 27. Aug 12
Skrevet kl. 23:55

Så lyder det som en god ide alligevel :O Jeg er bare lidt nervøs for jeg kommer til at gøre noget jeg ikke må. Tusind tak for det gode råd :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)