Jeg sælger pt. varer produceret i Asien i Danmark. Jeg har fået en større ordre på det amerikanske marked, og skal nu til at overveje hvad jeg skal tage stilling til.
Fremadrettet vil jeg gerne have USA som mit primære marked, men der er mange spørgsmål der popper op i den forbindelse.
Når jeg skriver en faktura, hvad gøres der med moms? Betales der dansk moms? Unægteligt synes jeg jo det er lidt irriterende at skulle betale dansk moms for et produkt der slet ikke rør Danmark, og bliver solgt direkte til forbrugere i USA; hvad er reglerne om dette?
Hvis min omsætning kommer til at være mellem 50-60.000 dollars om året, kan det så betale sig at oprette et amerikansk selskab og konto? Jeg har allerede en amerikansk konto som privat; men må jeg bruge denne for at spare wiretransfer gebyrer og andet gøgl?
Folk med offshore erfaringer må også godt komme på banen.
Men mht. selskab i US - så vil jeg ikke hjælpe dig dermed men måske du kunne få gode tips af Martin Thorborg som jo lige er hjemkommet fra US og drevet firma derover så det er nok den bedste rådgivning du kan få!
Men ovenstående link giver dig svar på moms og told!
Jeg vil forslå at du kontakter ambassadernes handelsafdelinger.
De hjælper folk som dig hver eneste dag, og er opdaterede på regler mv. De har en generelt effektiv rådgivningstjeneste såm kan hjælpe dig med at spare rigtig mange ærgelser.
Desuden udgiver de en række guider til markedet.
Det gør de store revisionsfirmaer også.
HUSK PRODUKTANSVAR!!!!! HUSK DINE FORSIKRINGER!!!!